Rearing station, dansende agenten en Fil. eten - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Jordy Groffen - WaarBenJij.nu Rearing station, dansende agenten en Fil. eten - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Jordy Groffen - WaarBenJij.nu

Rearing station, dansende agenten en Fil. eten

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

19 September 2011 | Filipijnen, Manilla

Dinsdag gingen we dan naar de rearing station in San Mariano, we gingen met het openbaar vervoer. En dat is toch een leuke ervaring. Eerst met een tricycle naar de snelweg dan een deluxe bus genomen (met airco). Die trouwens overal stopt waar je wilt, je kan ook overal opstappen dus geen bushaltes (wel stopt de bus niet helemaal moet je al rijdend naar binnen). Dat is makkelijk, alleen zijn er ook geen bus tijden dus 3 achter elkaar en dan een uur niet. Het wordt per kilometer paaltje gerekend. Ik was met Willem (die hier al 3 jaar woont) en zaten een uurtje in de bus toen we bij een wat groter stadje kwamen en er heel hard muziek aanstond op straat…..je kijkt dan toch naar buiten en wat zie je dan (heb helemaal stuk gelegen)…dansende verkeersagenten!!!! Maar geen ABBA pasjes, maar echt swingend het verkeer regelen, ik beloof hier een filmpje van want het is echt geweldig. Na een tijdje uit de bus en een jumnie pakken (weet niet hoe je het schrijft maar denk dat niemand dat weet), dat zijn oude achtergelaten Amerikaanse leger jeeps omgevormd tot busje. Als je daar met 10 man in zit is ie vol, maar indien nodig gaan er 30 personen in/om/op/aan. Ik zit hier dan ook weer heerlijk opgevouwen in. Dan weer een tricycle, ben ondertussen de tel al kwijt met hoeveel ik er ben meegereden. Ging 1 keer met Willem in de zijspan maar toen zaten we klem terwijl de Filippinos er met 3 a 4en zitten.
Na 4 uur dan bij de rearing station, zag er mooi uit, mooier dan verwacht. De krokodillen gezien en vastgehouden waarmee ik mijn experimenten mee gaan doen. Ze waren wat kleiner dan verwacht, maar moet wel lukken. Ze pakten deze kleine crocs met een stok en dan oprapen. Ik grote verhalen natuurlijk over hoe wij het in Australië doen, gewoon met je bloten handen( niet gelogen). Dus dat ging ik laten zien, hij zei dat ze nogal agressief waren….hoe bedoel je agressief, ik deed de bak open en hij begon al te blazen en zijn bek open te doen. Een stukje me hand er in en hij sprong al uit het water om mijn hand te pakken. Heb dus toch maar de stok gebruikt. Na de rondleiding heb ik geholpen de watertank schoon te maken. Was een tank (beton) boven op een huisje en hun klommen er op als of het niks was dus ik erachter aan (ging goed). Ze gingen er niet in want ze waren bang er niet uit te komen, ik ben erin gegaan en begon met schoonmaken. Na een tijdje hadden ze en trappetje, dan ben ik niet de beroerdste om het uit handen te geven. We waren naar de markt geweest waar je echt van alles kunt kopen, ook machetes en je schijnt ze nodig te hebben, maar hierna naar Amerika….Denk toch dat ik hem ga kopen. Ook tilapia is overal levend te verkrijgen ze liggen op hun zij in zo’n 3 cm water (dus ook half boven water). In de avond konden we buiten op de uitkijktoren slapen (bamboe vloer) maar was een storm dus maar binnen gelegen. Wel hadden Willem en ik een kleine miscommunicatie in de ochtend ik vroeg of ik me matrasje mee moest nemen hij zei nee, maar had wat anders verstaan. Dus ze hadden een heerlijke betonnen vloer (gelukkig nog wat kussentjes van stoelen waar ik op kon liggen). Muggen net had ik alleen een kleintje bij me, heb nog geprobeerd om er iets moois van te maken maar niet gelukt. Ik lag te draaien als Squid van Ice Age (voor de echte fans), want waren ook open ramen en muggen overal. Toen liep er ook nog een monitor lizard op het dak dat ik dacht dat het dak het zou begeven. Uiteindelijk kwam om 5 uur in de ochtend de buurman zijn brommer ophalen, en waren we wakker. Volgende dag terug met het openbaar vervoer, stopten bij het dansende agenten stadje maar ze hadden pauze. Hebben daar geluncht, een large Pizza……

Eten
De Pizza was de inleiding voor het volgende stukje eten. De pizza was dus deeg met ketchup en plastic kaas erop (ze hebben geen echt kaas, ook geen echte melk koeien). Niet de beste ever, het eten in de Filipijnen is helemaal wel anders (rijst, rijst en rijst). Wil niet te negatief zijn want dan ga ik op Tomas v. H. lijken en dat wil niemand. Maar het is niet altijd even best, moet ik zeggen de echte Filippijnse maaltijden zijn aardig te eten (rijst met een vlees stoof). Een pizza of spaghetti niet helemaal…Ook is boodschappen doen niet makkelijk, helemaal niet op de markt. Geen Knorr pakket te verkrijgen en dan een taxi chauffeur met enige haast in je nek. Dus maar wat willekeurige dingen gepakt en toen vlees halen. Een levende kip of een hele varkens poot, ze hadden gelukkig ook varkens gehakt. Gelukkig…. Had dus macaroni elleboogjes met varkens gehakt, niets anders erbij dus maar een beetje soja saus toegevoegd. Maar het was niet echt lekker (of echt niet?). Ik had nog over voor ontbijt, maar dacht misschien als ik het op het aanrecht laat staan de kakkerlakken zouden het opeten. Heb het toch in de ijskast gedaan wat dacht dat zelfs de kakkerlakken dit niet zouden eten. Het eten koken gaaat wel met de dag beter!

Medicijn gebruik
Na dit stukje over eten zijn jullie vast niet verbaasd over het volgende stukje. Want de diarreeremmers gaan hard. Eerst 2 ingenomen werkte niet moesten 4 uur terug reizen en was al 4 keer wezen lozen (als ik op een Filippijnse wc zit, zitten me knieën op de zelfde hoogte als mijn schouders), kwam terug van de 5de lozing toen ik dacht neem een dubbele dosis. Dit werkte, hoefde 2 dagen niet meer naar de wc. En dag 3 moest ik weer rennen. Ook de Malaria pillen gaan goed elke dag nog genomen (tijdstip wisselde wel), ben al aardig wat gestoken dus het werkt goed!!

Zaterdag ben ik na een tip gaan zoeken naar een riviertje achter de bergen waar ik normaal loop, daar zouden vaak slangen af gaan koelen in de avond en zitten ook schildpadden. Na een uur zoeken had ik het gevonden, heb toen 1,5 uur op een boomstam gezeten wachten tot het donken werd. Geen slang of schildpad gezien, toen in het donker de weg terug vinden, was gelukt maar is toch lastiger overdag dan in het donker!Verder me eigen was gedaan en is alles verkleurd, wel keurig alles aan de was lijn gehangen. In de nacht was er een stormpje geweest en kon mijn kleren in de tuin bij elkaar gaan zoeken!

Volgende week eindelijk het veld in, lekker 2 dagen lopen met 20 kilo op je rug………klinkt goed……..


  • 19 September 2011 - 05:05

    Marion:

    Ja......zit er nou een steekje aan je los? Nee, dit is gewoon jouw leven! Maar goed dat ik niet alles van te voren weet! Mis youxxxx

  • 19 September 2011 - 09:55

    Bas:

    Hoi Jordi!
    Je verhaal klinkt bekend! T begin is zeker veel wennen maar als dat eenmaal achter de rug is kun je wel veel waarderen. Succes nog en ik ben benieuwd naar wat je precies onderzoekt! Hoor t wel in een volgend verhaaltje! Groeten daar!
    Bas

  • 19 September 2011 - 13:33

    Njordje:

    Jonge jonge jongen wat een verhalen!

    Ik denk dat je heel sterk uit dit avontuur komt, god bless you !

    Vind het enig om je stukken te lezen
    puss o kram njordje

  • 19 September 2011 - 14:32

    Ella:

    Hoi Jor,
    Er is weer van alles gebeurd lees ik wel, wat een avonturen, je verveelt je in elk geval niet!! Vind het weer leuk om je verhalen te lezen. Nog veel succes, blij je volgen!!

  • 21 September 2011 - 10:25

    Andrea:

    Hey Jor
    Leuk om je verhalen te lezen tijdens lunch met een lekkere tosti :P Veel plezier nog en succes met de 20kg, de hitte etc.
    Groetjes an
    ps wat leuk dat een kakkerlak naar me vernoemd hebt :D

  • 21 September 2011 - 12:44

    Ton Oerlemans:

    He Jordy,

    Gaat lekker zo met je diaree,zou maar een luier aandoen als je op pad gaat met de rugzak.
    maar je maakt weer een hoop mee en daar gaat het toch om nietwaar.
    Groeten .

  • 23 September 2011 - 07:48

    Marielle Koks:

    Leuk weer je verslag te lezen is weer erg droog komisch. Blijf je volgen xxx je tante

  • 27 September 2011 - 12:12

    Luciana:

    Heey neefie,

    Leuk verhaal! Die diaree kan ook te maken hebben met de malaria pillen en zolang je ze dan blijft slikken blijf je aan de race, Frank had daar namelijk alle ervaring mee! iig heeel veel succes met alles daar en GENIET! xxx je nicht

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordy

Actief sinds 28 Jan. 2009
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 95118

Voorgaande reizen:

05 April 2012 - 05 April 2013

Ons leven in de Kimberley

07 September 2011 - 07 Januari 2012

Afstuderen in de Filipijnen

28 Februari 2010 - 13 April 2010

Kununurra

28 Augustus 2009 - 28 December 2009

Studeren in Zweden

02 Februari 2009 - 31 Mei 2009

afstudeerproject

31 Januari 2008 - 31 Juli 2008

stage

Landen bezocht: