Vlucht, Manila en de eerste dagen op de Campus - Reisverslag uit Cabagan, Filipijnen van Jordy Groffen - WaarBenJij.nu Vlucht, Manila en de eerste dagen op de Campus - Reisverslag uit Cabagan, Filipijnen van Jordy Groffen - WaarBenJij.nu

Vlucht, Manila en de eerste dagen op de Campus

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

11 September 2011 | Filipijnen, Cabagan

Woensdag ochtend was het dan zo ver ik ging vliegen, bij het inchecken was er al een probleem (op schiphol), mijn visa was tekort 59 dagen ga 3 maanden…Ze zeiden op de Ambassade dat het gewoon verlengt kon worden in de Filippijnen. Ik moest eerst een papier tekenen dat hun niet aansprakelijk waren toen mocht ik toch, goed begin. Na afscheid te hebben genomen van me ouders en Leonie, door de doaune en het vliegtuig in. Ik zat redelijk (ruimer dan een normale stoel, maar krapper dan een exit stoel), de man naast me zat beter die kon helemaal strekken. Dus zodra hij sliep kon ik me benen om het hoekje leggen. Eenmaal in Singapore (nog geen minuut geslapen) weer inchecken zelfde probleem visa niet goed alle ticket laten zien en mocht toch door. In het vliegtuig naar Manila kreeg ik een Immigration brief wat je moest invullen, of je voor vakantie, werk, studie en ect. kwam. In mijn paspoort stond pleasure, maar ik had spullen in mijn tas zitten dat misschien problemen zou kunnen geven had wel een brief van mijn begeleider dat het voor studie was niet voor de verkoop (alleen spreek je jezelf een beetje tegen). Dus wat te doen eerlijk of een beetje liegen……ging toch voor optie 2. Eenmaal in de rij bij immigratie kreeg ik het behoorlijk warm, ook omdat er een bord stond; ”Bom jokes, penalty 5 years jail”. Ik was aan de beurt deed mijn vriendelijkste gezicht op ze kijkt in het paspoort……..en zet er een stempel in en ik kan door lopen. Ook mijn tas met 120 reageerbuisjes en zout in een chemische pot lag gewoon op de band. Nu nog geld pinnen, een prepaid telefoon kaart halen en met de taxi naar het Hotel.

De taxi chauffeur was heel vriendelijk en legde veel uit. Verkeer in Manila is vreselijk druk, daar is het centrum van Amsterdam een boerenland weggetje in Friesland bij. Sta je in het midden van 6 rijen auto’s die allemaal staan te toeteren, tikt er een kindje op het raam schrik me helemaal de klere. Taxi chauffeur zei gewoon negeren moet je altijd doen. Wat vooral opviel was de drukte, de temperatuur en zweten niet normaal (lijkt eigenlijk veel op de wetseason in Australië). In het hotel aangekomen (was niet het meest luxueuze hotel aller tijden maar lag een bed en airco), heb ik eerst een paar uurtjes geslapen en toen maar de straat op wat eten zoeken. Ik moet toegeven de foto’s zijn niet allemaal even scherp want voelde me niet helemaal op me gemak en wilde blijven lopen. Ik ging eten bij een soort Mc Donalds waar ze alleen rijst hadden met kip, maar was goed te eten. Terug lopen had ik veel “vrienden” die iets van me wilde en stukjes meeliepen. Ook liep ik langs een karaoke bar waar schaars geklede vrouwen me naar binnen vroegen (maar had al gehoord dat karaoke bars vaak bordelen zijn) dus antwoorden nee dank je ik kan niet zo goed zingen, maar ze snapte hem niet. Liep verder langs het hotel en ging een flesje water halen (eerst over de bedelende kinderen heen stappen), zag ik de drank prijzen…….fles rum 136 peso en een fles tequila 140 peso (€1=60 peso!!). Had alleen een flesje water gehaald. Was bijna bij het Hotel liepen er zelf 2 zwerfhonden met me mee, ik dacht echt nu breekt me klomp (moet wel een Nl gezegde zijn).

Volgende ochtend met de binnenlandse vlucht, de beveiliging was echt top, de pieper ging af en ze wreven 2 keer langs mijn armen en ik mocht door. Ik vloog naar een dorpje (Tuegara of zoiets) dat is het warmste dorp van heel Zuid/oost Azië. Ik werd hier opgehaald door Arnold aardige kerel, gingen boodschappen doen had een flesje cola voor hem gekocht en was gelijk zijn vriend. Op de weg naar de Universiteit Campus zag je heel veel tricycles (brommer met zijspan dat als taxi dient) en mensen met water buffels, ook word het graan op de weg gedroogd heel apart. Op de campus was het huis waar ik in slaap heel mooi, kunnen 8 man in wonen en ik ben alleen. Verder naar het office geweest en kennis gemaakt met iedereen en geluncht bij een hutje tussen de bomen, maar was wel prijzig (was voor 2 warme maaltijden €1,05 kwijt). Het Universiteit terrein is al een soort jungle overal bomen dunne paadjes die naar gebouwen leiden. Ook heeft de Universiteit er een lopende attractie bij, iedereen kijkt naar me en meeste lachen, hahah zijn ze hier ook extreem klein hier is Peter van der Gragt een reus (moet je na gaan wat ik hier ben). Ze moeten allemaal minimaal achttien zijn, maar als ik zou moeten gokken….13-14 jaar oud. Ik geloof die verhalen van sex toerisme met minderjarigen ook niet meer van ik dacht dat ze 18, als ze 30 zijn lijken ze ongeveer 18!

Terug in het IH (gekke afkorting voor international student house) maakte ik als snel kennis met een nieuwe vriend, Victor de badkamer kakkerlak. Hij kruipt zo lekker snel (was trouwens eerst Viktor mijn bed kakkerlak maar hij vluchten naar de badkamer en houd hem maar daar), ach 1 kakkerlak maakt niet uit. In de avond een hapje en een drankje gedaan bij mij Nl begeleider, was erg gezellig en op de terug weg naar slangen gezocht maar enige wat ik zag waren padden (de Filippijnen heeft ondertussen al aardig wat padden minder, liggen namelijk over perfecte gooi grote stenen). Ook kunnen de honden agressief zijn, maar die mag je hard aan pakken, dus stond al klaar met mijn stok (met door mijn vader gemaakte slangen haak eraan) denk dit kan leuk worden, maar alleen blaffen van een afstandje.

Volgende dag ging ik maar een beetje de achtertuin verkennen en de bergen erachter. Was overal op voorbereid, regenjas, mes, energie repen, hoofdlampje, slangen stok, foto camera’s en natuurlijk mijn camelback met 2 liter water erin. Die camelback fungeerde al snel al een soort zuurstof tank, want had bijna de hele tijd dat buisje in mijn mond om water te drinken. Zweten, zweten was binnen een half uur helemaal nat, niet gek als je met 30 graden en 97% luchtvochtigheid een berg op gaat klimmen. Ook als je gewoon buiten staat of zit zweet je je kapot. Er is weinig wildlife, dit is ook niet zo gek want er zitten overal padden (zelf overdag hebben er nog aardig wat padden stenen gekopt). Ook als wildlife zich aan een Filipino laat zien schieten ze het af en gaat de soep in, dus ze zijn nog al schuw. Na een uur te hebben gezocht en alleen wat landschap en buffel foto’s te hebben gehad ging de moed om door te zoeken een beetje weg. Nog 1 laatste bosje……haha en daar zag ik een leguaan weg schieten dus toen begon het heerlijke kat en muis spelletje. Ik een paar stappen en stil staan om te luisteren waar hij liep, dan stond hij stil en moest ik weer lopen. Zo ging het een tijdje door maar hij was lichtelijk in het thuisvoordeel. In de middag nog terug geweest om te zoeken maar moest de tocht al snel afbreken want ging omweren en die buitjes hier wil je niet in staan. Had een filmpje gekeken en het was buiten ondertussen al donker toen ik eten ging maken.

Eenmaal in de keuken ging ik eerst weer terug naar mijn kamer en de badkamer moest even een hartig woordje met Viktor spreken, want dit was niet de afspraak. Want eenmaal in de keuken was daar Jasper de gasfornuis kakkerlak, Annie de koekenpan kakkerlak, Arie de aanrecht kakkerlak, Yoeri de vloer kakkerlak en nog een zooitje neven van Yoeri. Heb het licht aangedaan en een kwartier later terug gekomen om te koken. Kreeg het gasfornuis niet aan en heb dus maar spaghetti in de koffie machine gemaakt (Mcguiyver). Verder zitten er overal mieren ook in bed, heb ik hele nacht een droge mond van de airco en gaat de was hard, 3 shirtjes per dag. En had ik veel korte broeken meegenomen, moet je overdag een lange broek aan (heb ik nog de verkeerde spijkerbroek meegenomen ook, hoogwater maar dat komt hier wel van pas). Ik moet de was onder een kraantje doen…..of uitbesteden aan de schoonmaakster maar daar twijfel ik nog over…..3 peso per shirtje. Denk dat ik het wel doe.
Vandaag nog maar ff op wildlife jacht, kamer opruimen (is wel nodig)en aan het proposal werken. Maandag naar de markt met de tricycle, ben ik weer duur uit normaal gaat er 5 man in maar als ik er in zit is hij vol en moet dus voor 5 personen betalen (komt op 70 peso). Dinsdag naar San mariano naar de rearing station en de krokodillen, volgende week eerste speeksel monsters nemen, krokodillen in bakken overzetten en gaan ze terug in de natuur zetten dus word leuk! Ga vandaag ook lopen om beetje te trainen want uitzetten is 4 uur lopen ben na een kwartier al helemaal kapot in dit weer!
Dit was het zal snel nog een stukje schijven, deze is wat lang maar dat is altijd in het begin :)!

  • 11 September 2011 - 05:19

    Marion:

    Weet niet of dit land iets voor ons is! Dat visa verhaal baart me wel weer xorgen! En komt Ben nog???xxxxmama

  • 11 September 2011 - 10:09

    Rob:

    Je bent echt in een andere wereld. Knap hoe je je daar door heen slaat!

  • 11 September 2011 - 11:52

    Ella:

    Hey Jor, leuk die huisvriendjes hahaha, heel veel succes daar!! Wel afzien als ik zo hoor, dan maar dat weer in dit koude kikker landje...1 dag 26 graden, om daarna weer regen en onweer te krijgen en natuurlijk een stuk kouder.

  • 11 September 2011 - 12:24

    Baby Groffen:

    Hee ome Jor,

    Goh zulke foto's maken heb je zeker van mijn mama geleerd :)
    Zo te lezen heb je het erg leuk...hopen niet dat je als alcohollistje terug komt met die prijzen...
    Geniet er maar lekker van en zijn benieuwd naar je volgende verhaal.
    Met mij, papa en mama gaat alles ook goed. Als ik straks weer op de foto moet zal ik m naar je doorsturen als mama dat lukt....

    Nou ome Jor veel plezier bij de krokodillen!!

    Dikke kus van ons

  • 12 September 2011 - 12:37

    Njordje:

    lieve jor, wat een verhalen reeds!
    ik vind je toch een partij stoer, had nu alleen al die t-shirts van mamma meegenomen hi hi!
    ik volg je doe aub voorzichtig, puss o kram njordje xx

  • 14 September 2011 - 20:48

    Ellen:

    Haai Jor,
    Leuk om te lezen hoe je je daar staande houdt in die hitte... En al die kakkerlakken IEIEIEHLLL!
    Ik kan me voorstellen dat je daar als kermis attractie gezien wordt, haha
    Heel veel succes de komende dagen en hoop snel weer wat van je te lezen..

    Ps; natte doekjes al nodig gehad?

    Xx el

  • 15 September 2011 - 12:25

    Carla & Frank:

    Hoi Jordy, mooie verhalen, het geeft maar weer eens aan hoe vanzelfsprekend wij onze eigen Nederlandse omgeving beleven. Gelukkig heb je in je nieuwe omgeving gelijk wel veel kleine vriendjes...Nog een leuk nevenonderzoekje naar een mogelijke overeenkomst in grootte en locatie in het huis...Op Google (ik hoop de goede locatie gevonden te hebben) zag ik dat het dorp lekker simpel als raster is opgebouwd, dus verdwalen is er niet bij. En het gemeentehuis is vlak bij de rivier (al geweest??) dus als je alsnog je visum moet verlengen is het dichtbij. Is het veilg om te zwemmen, of zijn hier ook van die binnenpiemelende parasieten.
    Denk om de vingers en veel plezier!!
    Groet en kus, Carla & Frank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordy

Actief sinds 28 Jan. 2009
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 95167

Voorgaande reizen:

05 April 2012 - 05 April 2013

Ons leven in de Kimberley

07 September 2011 - 07 Januari 2012

Afstuderen in de Filipijnen

28 Februari 2010 - 13 April 2010

Kununurra

28 Augustus 2009 - 28 December 2009

Studeren in Zweden

02 Februari 2009 - 31 Mei 2009

afstudeerproject

31 Januari 2008 - 31 Juli 2008

stage

Landen bezocht: