Speeksel monsters, 5 uur Jungle trip en Orkaan - Reisverslag uit Los Baños, Filipijnen van Jordy Groffen - WaarBenJij.nu Speeksel monsters, 5 uur Jungle trip en Orkaan - Reisverslag uit Los Baños, Filipijnen van Jordy Groffen - WaarBenJij.nu

Speeksel monsters, 5 uur Jungle trip en Orkaan

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

03 Oktober 2011 | Filipijnen, Los Baños

Speeksel monsters, 5 uur Jungle trip en Orkaan (klinkt als een leuk weekje niet?)

Eindelijk ging ik dan mijn eerste speeksel monsters nemen, maar eerst moesten ze allemaal gevangen worden, dit was al een dag taak (met 4 man, Willem, Jessie, Edmund en de verzorger). De vijvers moesten leeg gepompt worden, ongeveer elke Filippijn is een halve Macgyver, ze repareren alles zodat ie het voor het moment doet, alleen dag (uur) erna doet ie het al niet meer en waren dus ook de hele dag de waterpomp aan het maken. Dan ook nog permits halen bij burgermeester en laten tekenen bij politie en leger. Krijg je bij de burgermeester koffie, werd van te voren gezegd dat het heel onbeleefd is als je weigert in dit soort situaties….dus heb het maar opgedronken…eerste bak koffie! Eind van de dag toch alles gelukt de grotere 1,5 m ook gevangen en dan nu tijd voor een beetje relaxen. We gingen een Filippijnse kaartspelletje spelen met alle Filippijnse gewoontjes. Tijdens het kaarten gaat er een fles Gin rond met een leeg glas (moet de Gin in) en een glas water. Niet als je verliest, nee gewoon een shotje nemen en de fles doorgeven naar de genen naast je. Onder het kaarten moet er wat te eten zijn, maar je eet pas na het drinken. Wel eet je alvast het lekkerste van het avond eten (vlees) tijdens het kaarten. Ik ging het water bij vullen eind van de avond en liep tussen de bakken door waar de crocs in zaten. Stond ook een aquarium met kleintjes dus buk en kijk met mijn head light het aquarium in, springt er achter het aquarium vandaan de grote (ontsnapte) 1.5m krokodil al blazend en happend! Ik heb wat leuke gilletjes gedaan, uiteindelijk gevangen en waren klaar met kaarten. Als je klaar bent met kaarten ga je eten (bijna alleen rijst over) en dan gelijk slapen. Ik lag weer buiten op een “heerlijke” bamboe grond. Volgende dag vroeg op voor het meten en speeksel monsters nemen. Het ging goed en vrij vlot, we waren halverwege de grotere en Willem houd de krokodil zijn bek vast (mijn vaste vasthoud maat Jessie was ff weg). Dus ik vraag heb je hem goed vast? Antwoord;ja. Ik; Heel zeker? Hij; Heel zeker! Ik ga er met mijn watten staafje naar toe en wrijf het in zijn bek (kriebelt denk ik :P), begint ie te slaan met ze kop en had ie (klein beetje) mijn vingers te pakken. Na Willem te hebben bedankt ben ik verder gegaan en de 64 monsters genomen. Eind van de avond wat gedronken en vroeg naar bed want waren moe en wekker ging weer om 5 uur, want moesten nog voorbereidingen doen om de krokodillen vrij te laten in het wild (gingen ook mensen van burgermeester mee).

Zaten in een klein vrachtwagentje waar aan de achterkant van boven alleen een geraamte was. De trip duurde 3 uur…en wat voor…je werd van de ene kant naar de andere kant geslingerd doordat de weg zo slecht was. Twee keer vast komen te zitten in een beekje, de rest van de weg moest je gebukt staan door je knieën, zodat je niet met je hoofd tegen het geraamte aankwam. Eenmaal aangekomen had ik de blaren op mijn handen en waren mijn benen al verzuurd (nog geen stap gelopen). Kwamen in een dorpje aan wat echt een dorpje is, alles hout oud en geen elektriciteit. Gingen met een bamboe raft de rivier over en in een meertje daar werden krokodillen door gemeentelijke staf uitgezet. Terug in het dorp gingen we eten (hele dorp at mee). Toen ging iedereen weg en waren alleen Willem, Jessie en ik over van de oude groep. Jun Jun en een andere lokale gids gingen met ons mee naar een nieuw meertje! Klinkt leuk……..ik wist niet van te voren dat dit de 5 zwaarste uren van mijn leven zouden worden. Begon allemaal leuk rivier over met de raft Willem wilde geen natte schoenen en dus gingen Jessie en ik dicht bij Willem staan zodat die kant onder water ging. Toen stukje door de rijst velden en toen een heuveltje…….een Berg! en STIJL niet normaal en dan ook nog lekker modderig. Na 15 minuten klimmen was ik boven en helemaal stuk (de gidsen waren al met hun 4 potje kaarten begonnen) de rest kwam iets na mij, ook gesloopt. Dit was niet erg, als je der bijna zou zijn, maar dat was niet het geval. Het is leuk door de jungle lopen kleine padjes met je machete takken weg snijden,maar dat was snel voorbij. Had geen kracht meer om mijn machete omhoog te doen en mijn schoenen werden steeds zwaarder en bleven overal achter hangen, dit was bij de andere 2 ook gelukkig zo. Je loopt toch gewoon door grapje maken en vooral energie sparen door alleen te lopen en verder niet praten. Na 1,5 uur zat ik er echt doorheen en vond ik het leuk geweest. Stoppen was alleen geen optie (hebben we ff gedaan en dan word je opgezogen door muggen) dus je gaat door en word vermoeider, gaat een keer gestrekt (schoen achter een liaan). Het enige wat ik nog deed was vloeken in 3 talen (Nederlands, Engels en jaja ook Zweeds!), maar dat werd later alleen nog in me hoofd vloeken. Na 2 uur was er ook geen energie meer voor grapjes…eenmaal bij het meer aangekomen (zo’n meer had ik al 5 keer eerder onderweg gezien) moesten we stijlen wand naar beneden klimmen om de Krokodillen vrij te laten die we ook nog droegen!!!!! Ik hem mijn 2 krokodillen een naam gegeven (Jordy en Dr. Kill) maar iemand anders de eer gegeven om ze vrij te laten ik ging even lekker in de bosjes liggen, geen muggen weg slaan of auww roepen als de mieren me beten…geen energie…..maar na 1 minuut en 32 seconden moesten we weer gaan want anders waren we niet voor het donker terug……Had ik nieuwe energie want waren op de weg terug, wist ongeveer hoe ver het was en als beloning konden we in de rivier zwemmen!Ik deed zelf voor de grap een ren pasje maar die extra energie was snel weg en kreeg kramp in mijn rechter bovenbeen. Zelf beetje gerekt rest ging langzaam verder, Jun Jun bleef bij mij (gelukkig). Wilde nog het grapje maken laat mij hier maar achter red je zelf, maar was te bang dat hij dat ook zou doen. Na stukjes lopen rekken en weer lopen ging het beter, had een tijdje (45 minuten ofzo) geen last tot dat het in allebei de bovenbenen schoot! Had geen tijd om te kijken waar ik ging liggen want ging rechtstreeks naar beneden, gelukkig sprong Jun Jun gelijk op me en begon aan mijn voeten te trekken. Na een tijdje ging het wel weer zat er dicht tegen aan maar niet meer gehad. En toen begonnen de gesprekken, een heerlijk ijskoud biertje drinken terwijl je in de rivier ligt. De verhalen werden steeds mooier, alleen besefte ik een beetje laat dat de kans klein was dat e bier was en als het er was het zeker warm was (geen elektriciteit). Na nog stuk lopen en helemaal leeg te zijn eindelijk bij de rivier….gelijk met nog alles aan erin gedoken. Kon beter alles aan houden want met uitdoen kreeg ik kramp in allebei de kuiten en nadat mijn schoenen uit waren ook in alle tenen! Uiteindelijk in het dorp terug had ik geen energie meer om te eten en gelijk op me houten bamboe matras gaan liggen.

Volgende ochtend om 5 uur op want moesten nog 1,5 uur lopen naar de een dorpje waar de truck ging. Mijn schoenen waren nat van de nachtelijke duik in de rivier, dus moest ik op slippers (door de modder). Eenmaal bij de truck was het vol en moesten we op het dak zitten (met nog 30 andere). Was een zware reis 3,5 uur op het dak van een truck die alle kanten op slingert en je ook nog eens bomen moet ontwijken. Eenmaal terug heb ik mijn experimental setup afgemaakt en zijn we terug naar huis gegaan, maar eerst nog even een stop gemaakt om wat hamburgers naar binnen te werken (is wel lekker na 4 dagen rijst en vis 3 keer per dag) en om een filmpje te maken van de dansende verkeersagenten! (http://www.youtube.com/watch?v=DQ5m4Duue7U). Zondag avond vroeg gaan slapen.

Dinsdag zouden we naar Los Banos gaan maar er was een tyfoon dus hadden we besloten om maandag avond te gaan met de nacht bus naar Manilla en dan verder. We waren om 7 uur in Los banos hebben een paar uur geslapen in het huis van Willem zijn vriendin, want we konden toch nergens heen want de tyfoon was buiten. Later die dag gezwommen in het zwembad van het hotel en heerlijk slapen. Volgende ochtend de meeting met de medewerkers van het lab en ging Willem een presentatie doen voor de klas van Doc. Em die mij op een leuke manier voorstelde aan de klas. I have a surprise for you….I brought you a giant! Daarna ging ik (alleen) terug richting Manilla, maar niet voordat al het spierpijn was weggemasseerd! Onderweg was wel te zien wat de tyfoon had aangericht, alles stond onder water en mensen met hun bedden op de weg. Op de campus zelf viel het mee, maar de volgende kwam er al weer aan!

Guus de andere student is inmiddels aangekomen en hij heeft een leuk eerst weekend gehad, eerst een tyfoon en we hebben het hele weekend (+vrijdag) geen stroom in het huis! Dus waren we naar de stad met de moeilijke naam geweest hier heb ik een konijn gekocht (voor mijn analyse heb ik konijnen bloed nodig!). We gaan vanmiddag een hok maken en nog een kip erbij kopen voor de verse eitjes! Heb 3 dagen mijn laptop niet gebruikt en nu is er een mieren kolonie ingetrokken, overal uit elk gaatje van mijn laptop komen mieren uit!!

Ik ga morgen 10 dagen naar de kust om krokodillen te vangen, te kaarten, een boek te lezen, op het strand te liggen, naar de Aboriginals van de Filippijnen te gaan en om te snorkelen (vlak naast een zoutwater krokodil gebied dus wel spannend). In de kust is geen internet, maar misschien telefoon bereik.

Meeste foto’s zijn te groot voor deze website, er staan er meer op mijn Facebook site!



  • 03 Oktober 2011 - 03:44

    Marion:

    Hey my giant!Wat een avonturen!Dit gaat denk ik toch wel weer een stapje verder dan Australie! Kom je nu eindelijk terug met een wasbordje? Hou van je en mis jexxxxmama

  • 03 Oktober 2011 - 06:23

    `Marielle Koks:

    Heerlijk om te lezen. Maar wel zwaar hoor!!! Nu maar hopen dat je beetje kan relaxen en genieten. Het kan te gek natuurlijk en was bordje wie ziet dat? Nederland moet je toch altijd shirtje aan Behalve uitzonderlijke dagen zoals de laatste week. Niet te mager worden hoor dat red je die 5 uur reizen trekken raften en zo niet meer!!! xxx

  • 03 Oktober 2011 - 13:21

    Njordje:

    Hej Jordymans,
    Ik wist niet dat je dit allemaal kon, waarschijnlijk je zelf ook niet, diepe buiging!
    Ben wel benieuwd welke zweedse vloeken je heb gebruikt FAN ? Lief ga lekker relaxen on the beach of the Filipins, wie kan dat nou zeggen.
    Kus Njordje x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordy

Actief sinds 28 Jan. 2009
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 95173

Voorgaande reizen:

05 April 2012 - 05 April 2013

Ons leven in de Kimberley

07 September 2011 - 07 Januari 2012

Afstuderen in de Filipijnen

28 Februari 2010 - 13 April 2010

Kununurra

28 Augustus 2009 - 28 December 2009

Studeren in Zweden

02 Februari 2009 - 31 Mei 2009

afstudeerproject

31 Januari 2008 - 31 Juli 2008

stage

Landen bezocht: