USA; Yosemite, Death Valley! - Reisverslag uit Death Valley Junction, Verenigde Staten van Jordy Groffen - WaarBenJij.nu USA; Yosemite, Death Valley! - Reisverslag uit Death Valley Junction, Verenigde Staten van Jordy Groffen - WaarBenJij.nu

USA; Yosemite, Death Valley!

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

22 December 2011 | Verenigde Staten, Death Valley Junction

Maar eerst nog even het laatste weekje in de Filippijnen. Heb mijn lab analyse in Los banos gedaan, de stad Los Banos is stukken beter dan Cabagan! Er zijn zelfs winkels en barretjes open na 7 uur. Voor de analyse had ik konijnen bloed nodig en daarom heb ik dus ook een konijn gekocht en 3 maanden verzorgt (heeft me arm gevreten). Na het bloed tappen bleek dat het bloed niet goed was en hebben we uiteindelijk toch schapen bloed gebruikt. De analyses zijn uiteindelijk goed gegaan en heb leuke dagen in Los banos gehad. Toen naar Manilla en daar een paar dagen rustig aan gedaan een biertje gedronken met 1 van de bazen van Mabuwaya Foundation. Ook 2 Nederlanders ontmoet waar van de vrouw precies tante Carla was qua doen en praten maar ook qua uiterlijk was erg grappig. Daar heb ik de laatste avond mee gebowld (gewonnen). Moest om 3 uur in de nacht op, om naar vliegveld te gaan. Eerste gedeelte ging best snel alleen hadden ze geen entertainment system (een tv waar je zelf films kan kiezen) maar was een kortere vliegt dus dat kon nog. Eenmaal in Beijing stond ik in de sneeuw, waar ik niet echt op gerekend had. Ik moest 4 uur wachten op Beijing en had honger want voedsel bij Air China was wat schaars. Maar je kon alleen geld omwisselen en niet pinnen, had nog 500peso maar dat was niet genoeg. Dus werd niet eten, in het vliegtuig naar San Francisco was er weer geen entertainment system maar werd wel een film afgespeeld, een Chinese, in het chinees, met Chinese ondertiteling….dus heb mijn boek maar uit gelezen, slapen zat er ook niet in.
30 uur nadat ik het hotel in Manilla verlaten had kwam ik dan aan in San Francisco, waar je eerst ondervraagd word door een boze douane medewerker. Maar daarna kon ik redelijk makkelijk door lopen en ze hadden de tanden in mijn tas van een ernstige bedreigde diersoort (Filippijnse krokodil) niet eens gevonden! Toen stond Leetje natuurlijk op me te wachten en zijn naar het Hotel gegaan. In de avond naar een winkelcentrum gegaan en toen kwam het tot me door dat ik waarschijnlijk van het land met het minste overgewicht (Filippijne) naar het land met het meeste overgewicht ben gegaan. Is ook niet zo gek, heb je in de Filipijnen alleen maar 1 mans zaakjes waar ze rijst verkopen, heb je in Amerika alleen maar fast food ketens. Een leuk klein eet cafeetje is er niet bij, dit omdat 1 mans zaakjes belasting moeten betalen en grote ketens (gek genoeg) niet.
Volgende dag auto ophalen en naar Davis, sliepen in Lee der oude huis en hebben daar gegeten met haar vrienden en daarna wezen stappen erg gezellig. Volgende ochtend had ik een zware ochtend (whisky is het goedkoopst om te drinken, 2L fles $10), eerst even bij Leetje der kippen gekeken en daarna naar Yosemite national park gegaan. Was een leuke trip, Yosemite is super mooi, en was ook super koud lag sneeuw. Onze eerste couchsurfing (gratis bij iemand slapen) was een succes, we zaten midden in het park in een leuk huisje, de eigenaar was niet eens thuis. We hadden een hert gezien en een aantal eekhoorntje, gingen op zoek naar een beer (bier hadden we al), maar niks. Volgende dag naar de watervallen geweest en stukje gelopen, weer een hert gezien en eekhoorntjes zijn de Walibi’s van Australië. Maar we hebben ook een Coyote gezien, hij liep op zijn dode akkertje en konden dus goede foto’s maken erg vet. Na Yosemite zijn we vertrokken naar Death Valley, dit was ook weer een mooie trip (hebben een road runner gezien!)zijn regelmatig gestopt om foto’s te maken en van het uitzicht te genieten.
We kwamen om een uurtje of 4 aan in het centrale “dorpje”, meer een hotel in het midden van Death Valley. Gingen informeren naar een Hotel maar dat was erg duur (goedkoopste 176 duurste 300 dollar), en dat deden we dus ook niet zijn het park uit gereden naar Beatty, ligt in Nevada. Hier een hotel geboekt wat 3 keer zo goedkoop was! Voor het avond eten zijn we naar een Saloon gegaan, ja een echte met dronken locals en hamburgers en patat. Hier een biertje gedronken en toen terug naar het Hotel, Lee voor de derde keer de tas gereorganiseerd en toen slapen. Voor ontbijt hadden we een heerlijke diepvries pie die we in de magnetron hebben opgewarmd. Daarna weer op weg, eerst naar een ghost town geweest, daar woont dus niemand meer. Grappig om te zien oude banken en casino’s waar niet veel meer van over is. Daarna naar de sand dunes, dit zijn dus 36km2 duinen midden in de woestijn. Hier hebben we een tijd rondgelopen ben natuurlijk wel duinen gewend maar deze hadden geen helm gras en natuurlijk geen zee (klein verschilletje). Vervolgens naar Devils golf course, dit zijn meerdere meren maar allemaal opgedroogd en is nu 300m diepe zout laag ontstaan, ook Bad water is een zoutvlakte en is de laagste en warmste plek in het westelijke halfrond (in de zomer kan je er een ei bakken op de grond, nu was het warm maar geen bak neigingen, en geen eieren). En dan LAS VEGAS, maar dat komt in het volgende verhaal! Leetje is hoofd foto (ik hoofd stukje schrijven), dus geen goede foto’s? Laat berichtje achter voor Lee :)!