Berlin, Skara en de rest. - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Jordy Groffen - WaarBenJij.nu Berlin, Skara en de rest. - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Jordy Groffen - WaarBenJij.nu

Berlin, Skara en de rest.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jordy

12 Oktober 2009 | Duitsland, Berlijn

Berlijn was zoals verwacht geslaagd, met veel feestjes, niet zoveel slaap (dit kon je gelukkig tijdens de presentaties weer inhalen) en veel kebab( of gyros allemaal het zelfde) en hamburgers!

Zondag kwamen we aan (we, zijn de 5 NLers, daar hoort Yazdan ook bij). Jens en zijn assistenten zaten in het zelfde vliegtuig, maar in een ander Hostel. We zouden s’ avonds met z'n allen wat gaan drinken, we zijn jammer genoeg nooit bij de afgesproken plek aangekomen…….. In Berlijn hebben meerdere straten de zelfde naam (Oos- ,West Berlijn, ze waren niet zo creatief), dit kan Tomas beamen. Eenmaal terug in het hostel een biertje gedaan en naar onze 8 persoonskamer gegaan. Wat één groot feest was. Vooral als Yazdan en ik als laatste terugkwamen en iedereen lag te slapen, want Yazdan had nogal moeite om zachtjes te doen (misschien ook door de biertjes) waardoor iedereen wakker werd. Gelukkig veranderde de samenstelling meerdere keren in de week zodat niet steeds dezelfde mensen er last van hadden!

Maandag moesten we om 1 uur op het congres zijn. We hadden het adres gehad van de leraar in de les (Jensie Jung). Ik had een leuk idee; kunnen ook fietsen huren, zien we ook wat meer van de stad!!(Dit bleek een geweldig idee te zijn…). De man bij de hostel moest al lachen en vroeg of we het zeker wisten, want het was nogal ver. Het was lekker weer dus waarom niet, anders zit je in een metro, is ook niet alles. Dus gingen Sop, Leetje (eigenlijk Leonie maar als je dat afkort vind ze het niet zo plassant, Leo), Yaz en ik fietsen….. 3,5 uur later kwamen we aan op de “juiste”locatie (dit met wel af en toe een bier stop). Eenmaal iemand gesproken, was dit inderdaad de organisatie die het congres organiseerde, maar dat deden ze wel aan de andere kant van de stad (Bedankt Jens)!! Dus we gingen weer op weg na 3 keer een andere kant op te zijn gestuurd! Tenslotte gingen we maar met fiets en al de metro in. We kwamen uiteindelijk om half 6 aan. Net ff te vroeg want de cocktail party begon om half 7. Dit was een geslaagd feestje (gratis drank dus het was van te voren al geslaagd!). We waren als laatste en ze haalde het bier uit de koelkast om ons zo weg te krijgen. Toen zijn we maar weggegaan, moesten we weer terug fietsen 1,5 uur. Dus was de volgende dag aardig brak. Maar had met een paar afgesproken dat ik om half 9 op het congres zou zijn. Dus was keurig op tijd met Yazdan (ook al moest ik die elke keer het bed uit schoppen!). Eenmaal in de zaal met saaie presentaties heb ik heerlijk geslapen (helft van het publiek lag te slapen, dus viel niet op). Moest me toch opladen voor de avond, want er was een pasta party !! Was erg gezellig, bier was snel op dus over op de witte wijn, toen die op was stonden de schoonmakers al om ons heen dus gingen we maar. Nog wat gedronken in het hostel en geslapen. Woensdag was het 10 uur dat we aankwamen en was erg interessant. We konden alleen niet tot het eind blijven, want er moest een slaapje gedaan worden voordat we naar het grote banquet gingen. Daar was het weer erg gezellig met de hele klas (Yazdan kent de meeste een stuk beter nu). En ook Jens zijn assistenten waren erg gezellig (ook al hadden ze wat moeite met het gratis alcohol gebruik, dus hebben sommige 2 keer het eten kunnen proeven). Eenmaal terug in bed (6 uur) heerlijk een paar uurtjes geslapen en toen weer naar het congres met Yazzie (sommige bleven de hele dag op hun bed liggen). In de middag naar de dierentuin en in de avond vroeg slapen (eerste keer in de week dat Yaz en ik niet als laatste binnen kwamen!). Vrijdags weer naar de dierentuin. Ging met yaz, “Leetje”, Chili girl en nog iemand een onderzoek doen naar ijsberen. Was geweldig, gelukkig hadden we wat drankjes meegenomen, ook zag “Leetje” een bekende Nederlander..alleen wist niemand wie of wat ie was! In de avond gingen we kroegentocht doen. Met een aantal klasgenoten, leraar en assistenten vielen al snel af…. Was weer een leuke avond met veel Amerikanen, Aussies, Kiwi’s en Leprecons. Heb de eerste 3 groepen uitgelegd dat ze eigenlijk allemaal Dutch waren. Uiteindelijk gaven ze me gelijk!:P. Toompje bedoel Tomas (Toom betekent voorhuid en daarmee wil ie niet geassocieerd worden, begrijpelijk) kwam ook naar de kroegentocht, maar had weer ruzie met de zelfde naam straten in verschillende straten en is nooit aangekomen……. Zaterdag rond gekeken in Berlijn met Yazzie. Joden monument geweest, Charlie check point ect. In de avond nog wat gedronken en naar bed. Zondag same als zaterdag. Zondagochtend terug gevlogen om woensdag weer een paar dagen weg te gaan!! Naar Skara!!!

Skara
Woensdagochtend vroeg gingen we verzamelen (5 Nlers, 4 Iranese, 1 Zweed dus bij elkaar 9 mensen in een Mercedes busje). Was 4 uur rijden, wel lang maar ok (ik mocht niet rijden waarom weet niemand…). Waren er te vroeg (eigenlijk te laat maar was onderweg een uur verzet) dus maar een pizzaatje gegeten. Nertsenfarm, koeienstal, hertending, sperm collection bezocht en dat in 2 dagen. Eerste avond wat biertjes gedronken met ze allen en toen naar de locale studentenvereniging waar een of andere reggae rock band speelde. Was een top avond met z'n allen en de Iranese waren weer op hun best!! Vrijdags snel naar huis want dan komt Maranka!!!

Maranka

Met eigen vervoer was ze naar Uppsala gekomen moest even wachten, maar dan was ik er!! Kwamen gelijk de Iranese tegen en Karin (een van de Zweedsen). Vrijdag lekker gegeten en filmpje gekeken. Zaterdag vroeg naar Stockholm, het was steenkoud en het regende de hele dag. Dus konden we niet alles zien, maar er zijn genoeg H&Ms in Stockholm om een dag zoet mee te zijn!!! In de avond lekker uit eten geweest (Mc Donalds). Volgende dag Uppsala in geweest, kerk bezocht worteltaart gegeten en bij Kami (Iraniër nummer 2) in het restaurant pizza gegeten, erg lekker. Volgende dag moest ze alweer terug naar huis………

Daarna was het een gewoon school weekje met donderdag de wekelijkse studentenvereniging avond dat altijd gezellig is! Ook hadden we nog een welfare congres donderdag en vrijdag (zo normaal was de deze week dus toch niet, we hadden woensdag ook nog les van een grappige Mexicaan!). Waren vooral Nederlanders die op het congres waren, was weer even wennen met praten, normaal verstaan ze dat niet!We mochten niet mee lunchen en naar het diner omdat we studenten waren. Ging gewoon met Yazdan in de rij staan en hebben heerlijk gegeten en biertjes gedronken, later kwamen Sop en “leetje”er nog bij. We wilden het nog proberen om in de avond ook naar binnen te gaan, in het Kasteel. Maar we vertrokken als laatst bij de lunch, en de bewaking had ons door en moesten dus ook weg. In het weekend lekker rustig aan gedaan……..

Ik heb me wachtwoord wel weer gevonden van internet bankieren…….heb vandaag maar alle lege flessen en blikjes in geleverd (toch goed voor €1,10) toen ik ging boodschappen doen. Heb nog op een toeristen site gelezen dat veel mensen denken dat Zweden duur is, maar dat het helemaal niet het geval is. Wie dat geschreven heeft moet misschien een keer voor een paar weken naar Zweden gaan en dan kijken of er wat veranderd moet worden ( herschrijven gok ik)!!!

Deze week druk met alle projecten en leren, want volgende week komt de familie over(Wes, Syl, mams en paps)!!!!!!!!!!!!Heb er zin in!!!
Nou tot over een paar weken:P!!!

• 12 Oktober 2009 - 19:01

Marion:

Je zou bijna medelijden met je krijgen! Financiele tip; misschien meer water drinken en minder bier!
    Ach je bent maar één keer jong, geniet er van!
    luvyou

• 12 Oktober 2009 - 19:57

Ella:

Net je moeder gesproken, hoorde dat je weer een nieuw verhaal had op je site. Verbaasd me niets te lezen dat er in Zweden een hoog
    D(orst) S(likken)
    K(oud bier) gehalte is!!
    Veel pret daar, vooral volgende week met je ouders en broer en schoonzus....KEZEN!!!
    groetjes,
    Ella

• 13 Oktober 2009 - 09:16

Leonie:

Het was Ad Visser I tell ya!

• 20 Oktober 2009 - 13:33

Marfieke Rood:

Heya Jordy,

Wat een avonturen!! Waneer krijg ik mijn aantekeningen terug ;)!!! Zal nog wel even duren gok ik!!
    Geeft niet. Vind het echt leuk wat je allemaal doet!!!!
    Je bent echt een avonturier!!

x Marieke

• 27 November 2009 - 07:41

Marielle Koks:

he jor nou het ziet er nog steeds gezellig uit bij je nog maandje doe je best het is even doorbijten maar dan heb je ook wat dikke knuf je tante