2 weken in het kust gebied in de jungle ook wel he - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Jordy Groffen - WaarBenJij.nu 2 weken in het kust gebied in de jungle ook wel he - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Jordy Groffen - WaarBenJij.nu

2 weken in het kust gebied in de jungle ook wel he

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

14 November 2011 | Filipijnen, Manilla

Was ontzettend mooi, zat in de jungle bij een meer, 2 weken lang “krokodillen vangen”. Dit gebied lag tussen de bergen en de zee in, als je op de uitkijktoren stond kon je de bergen zien en de zee horen terwijl je in de jungle bent. Waren 2 super weken (ook met super veel regen) maar daarom word dit verslag per dag beschreven en is het wat uitgebreider dan normaal. Maar mijn moeder zegt altijd het is voor jezelf voor later!

Dag 1
Zowaar vlogen we op tijd, het uitzicht was super vanuit het kleine vliegtuigje waar je direct achter de piloot zit. Bij aankomst op het vliegveld (stuk weg waar het vliegtuig land) zijn we met een tricycle naar Jessie´s zus geweest en naar de markt heerlijk verse vis gegeten, Blauwe Merlijn en tonijn (dit zijn de eerste 2). Daarna met de tricycle die Jessie bestuurde boodschappen gedaan en naar het meer gereden. Maar eerst door de rivier want ze zijn de brug nog aan het maken en ik zag mijn eerste Agta people (oorspronkelijke bewoners van de Filippijnen), en moest erop letten niet te staren( Ze zijn zwart met kroes haar!). Daar aangekomen genoten van de omgeving en het uitzicht vanuit de uitkijktoren. Hangmat opgehangen en eerste potje Tong it gespeeld (Filipijns kaart spelletje), en in de avond kwam ik erachter dat er een wespennest boven me was met grote zwarte wespen, met gouden vleugels. In de avond krokodillen monitoring gedaan, was leuk want was veel mist op het meer door de warmte (dit word dus allemaal gedaan in een smalle zelfgemaakte kano) Maar had redelijk geslapen, voor de eerste nacht in mijn net iets te kleine hangmat. Ohjah en we hebben ook nog twee Filippijnen die koken, vallen zetten, afwas doen, peddelen en dus eigenlijk alles doen voor ons!!!

Dag 2
6 uur op ontbijten (vis met rijst). Naar de kust geweest was erg mooi maar beetje hoge golven om te snorkelen, verder naar politie en burgermeester voor de vergunningen. Later terug op kamp haalde ik mijn vis spulletjes tevoorschijn en je had die gidsen moeten zien, of het klompen goud waren (ook de weerhaakjes vielen in de smaak). Daarna gevist, vissen gebruikt als aas voor de krokodillen vallen. De vallen zijn echt Filipino style, aas met een touw in de lus met een tak die gespannen word om weg te schieten (zie foto). In de avond Gin gedronken, eerst in het kamp toen ergens in een hutje op het eind met de captain van het dorp. Op de terug weg was iedereen goed lam. En zaten in het bootje (een breder bootje) eentje voor peddelen en eentje achter. Ik stond met Jessie in het midden en was aan het filmen, was pik donker dus vroeg weet iemand waar we heen gaan. Iedereen door elkaar antwoorden, maar mijn hoofdlampje moest uit. Ok dus geen licht, zeg nog hoe kun je nou iets zien. Met de maan…ok……geen 30 seconden later varen we tegen een boomstam onder water vliegt jessie de boot door en de peddeler voorop het water in! Na ik ging helemaal stuk van het lachen!

Dag 3
Was al vroeg wakker (4uur)werd mijn hangmat uitgewaaid en geregend. Een van die gidsen sliep ook in de toren en die schoof iets op en gebaarde dat ik naast hem kon liggen (droog). Aardig alleen toen ik ging liggen bleek het dus dat hij gewoon op een handdoek lag en niet meer dus heb nog ff lekker geslapen. Was ongelofelijk veel regen (dit was de start). De vallen gecheckt in de regen, geen krokodillen. Ze hadden een hagedis gevangen dus die heb ik ook nog ff vastgehouden voor de foto. Daarna naar het strand geweest waar Agta people wonen. Die wonen op het strand en leven van de zee. Er is een mangrove bos en heb gesnorkeld. Koraal dat nog heel was is super mooi, maar denk dat 98-99% dood en stuk is. Ze deden veel vissen met explosieve, maar is nu verboden (en niks meer om op te blazen). Wel gigantische zeesterren en zee komkommers gezien en mooie visjes. Voor lunch, een combinatie van vliegende vissen, barracuda en pijlinktvissen (en on the side Gin natuurlijk). Ook verse kokosnoten (klom zo’n Agta people de boom in en gooide ze naar beneden) gedronken en een beetje kokos van binnen gegeten, erg lekker. Dit was al aardig wat nieuwe dingen op een dag maar dat was het nog niet ik heb ook carabou (water buffel) gereden. Super vet! Eerst wel ff 2 keer kijken voor dat ik er op sprong. Maar was heerlijk zonder zadel en alleen een touwtje om hem te besturen! Na een tijdje had ik het aardig onder controle en wilde de man die mee liep het touw los laten dat ik alleen verder ging. Heb hem toch maar vriendelijk verzocht om het vast te houden, want hij begon gelijk te rennen! Ook 2 kippen gekocht voor de vallen, een opgegeten en poten en hoofd als aas. In de avond gekaart en weer verloren (40cent).

Dag 4
Geen krokodillen in vallen, als ontbijt rauwe inktvis en vis (inktvis is niet mijn favoriet vooral niet om 6 uur in de ochtend). Zat in de toren in mijn hangmat een boek te lezen toen ik iets groots hoorde lande in de boom andere kant van het meer. Dus ging kijken, waren het aapjes! Echt vet kwartier lang zitten kijken toen waren ze weg. De rest van de week ook gezocht maar niks meer gezien. Zijn naar het dorpje geweest om batterij van camera op te laden en in de avond verse aal. Gerookt gefrituurd en gekookt heerlijk! Ik ging nog ff in mijn hangmat liggen boek lezen, zit er zo’n zwarte wesp op het touw van mijn hangmat, ik ga dus heel voorzichtig erheen. Doe de rest open spring erin en rits dicht……zit er ook 1 aan de binnenkant van het muggennet, wist niet hoe snel ik eruit moest! De gids heeft hem eruit gehaald en gedood. In de avond Gin gedronken en vroeg naar bed morgen vroeg op.

Dag 5
4 uur op want zou gaan zee vissen met wat locals, maar de zee was te wild en dus niet mogelijk. Waren al vissers gestrand op eilandjes door het slechte weer…en wat doe je dan? Kaarten (om 7 uur)! En op de terug weg voor de 23 keer nat geregend in het bootje. Voor lunch carabou gegeten was lekker beetje taai. In de middag gevist en vallen gezet hiervoor moesten we door de rijstvelden. Maar tussen rijstvelden zitten kleine modder muurtje. De kleine Filippijntjes die 30 kilo wegen lopen der heerlijk razend snel over heen maar ik als zwaar gewicht zak er hele tijd doorheen/of af. Ik denk dat er niemand is die zo vaak zijn slippers is kwijt geraakt als ik (dit is ook niet zo moeilijk als je van de 10 stappen 9 keer je slippers verliest). Na een tijdje was ik het zat en heb ik ze uit gedaan en ben dwars door alle rijst velden gelopen (met mijn linnenbroek). Wij gaan altijd bij boot maar er loopt ook een “pad” hadden ze gezegd. Denk na ga stukje lopen misschien dat ik nog wat wildlife zie. Nou het is geen pad te noemen eerder een iets minder bebost paadje. Verder in de nacht nog 2 keer mijn hangmat uitgewaaid.

Dag 6
De hele ochtend geregend en hard. Ik dacht van doe is gek ik ga me wassen (dag 6). Klim op de toren wil me zeep pakken zzzzzzz prik……zo’n heerlijk grote zwarte wesp in mijn hand! Gelukkig heeft mijn vader een goede EHBO kit meegegeven en heb ik het dus met een pompje eruit gehaald. Nog steeds 3 dagen een dikke hand gehad. Dat pompje vonden ze wel erg mooi en wilde Jessie ook graag hebben. Weer geen krokodillen in de vallen. Zo veel geregend de boten waren gezonken en de peddels weggedreven. In de avond maar 4 flessen gin gehaald, waren snel op. Verder naar Jessie zijn tante weer paar flessen doorheen (80%). Mister Mehagi was er ook en heb ik dronken gevoerd (en ze vonden het prachtig). Terug was iedereen een beetje dronken en captian ging de boot in en viel al half in het water. Jessie wilde lopen via het pad, maar hij had een lampje, dus liep 4 meter achter hem aan en zei dit gaat mijn niet lukken (ik wist wat voor paadje het was) en we kunnen de captian niet in de boot laten liggen.

Dag 7
Ik word wakker op een betonnen vloer naast Jessie en captain. Waar zijn we in een stal? Of een huiskamer? Er loopt een kip dus in een stal…oh nee hier begonnen we gister met de gin het is een huiskamer! Dus op betonnen vloer geslapen en was dan ook helemaal gebroken, wel had ik geluk want de andere lagen met hun regenjas aan want het dak lekte!Rest van de dag geregend maar nu met de wind vanuit de bergen dus al mijn kleren waren nat (van vochtig naar nat). Geen krokodillen wel geholpen met kip slachten voor de nieuwe vallen. Ondertussen heb ik ook zo’n waterkuur gehad wat Patty Brad een paar jaar geleden had gedaan. Dat je helemaal door spoelt word met water. Als ik in de ochtend de plantjes ga water geven is het licht geel de rest van de dag gewoon water. Ook niet zo gek als je alleen water, thee en gin drinkt! In de avond uit de toren verplaatst naar een andere plek meer in de bossen.

Dag 8
Niet mijn hangmat uitgewaaid of geregend dus dat was wel lekker. Er was 1 val afgegaan maar geen krokodil in. Wel voor lunch 2 soorten koraal vissen gegeten en gekaart. In de middag nieuwe vallen zetten andere locatie, andere kant snel stromende rivier (brug weg door tyfoon). In een bootje (al is een bootje een groot woord was een uitgeholde boomstam) zonder zitjes dus gehurkt in een klein bootje door een snel stromende rivier (niet makkelijk evenwicht houden), maar 2 kindjes van 10 konden aardig peddelen en het ging goed. Gelukkig begon het wel kei hard te regenen, en moesten we nog een stuk lopen door de modder, jungle, rijstvelden, rivieren de bergen. Na 15 minuten ware we er (klinkt langer maar is een erg afwisselend landschap!). Mijn Filipijntjes de vallen gezet en ik in de regen staan kijken en daarna weer terug gelopen. Ondertussen was het al donker en moesten we terug door riviertjes heen (waar we net vallen hebben geplaatst om krokodillen ,max 3m, te vangen). En weer in de boomstam…..gelukkig begon het ook nog te omweren toen we de boomstam instapte. In het bootje die propvol zat kreeg ik elke keer een scheutje water naar binnen en kreeg ik de flashback van toen ik met Rick in Australië zat en dit ook gebeurde, toen gingen we om! Maar ging gelukkig goed! Had nu gezegd geen Tong it of gin meer voordat ik een krokodil heb.

Dag 9
Hele nacht geregend, natte kleren aan maar wel een aangename verassing voor ontbijt! Geen vis en rijst om 6 uur maar pannenkoeken (waren wel 5 cm dik maar kon de pret niet drukke). Weer geen krokodil, voor lunch weer vis (Bala Bala en vliegende vis) was erg lekker. Nichtje van Jessie was er die had slangen nodig voor haar studie en Jess had verteld dat ik ze wel ging zoeken. Ook gedaan maar niks gevonden, verschil met Australië is dat er zijn veel slangen en relatief weinig schuilplaatsen, hier weinig slangen en ze kunnen overal zitten! Wel een schorpioen gezien, in de avond gin gedronken en geslapen (jah toch maar wel heb het opgegeven).

Dag 10
Weer geen krok, was het wel mooi weer dus alle kleren een paar uurtjes buiten gehangen. Zat in de toren een boek te lezen toen een Filipino met een elastiekje zat te spelen en naar de wespen wilde schieten, ik zei doe maar. Schiet ie in 1 keer raak vliegen ze allemaal weg en eentje vol richting mijn oog. Gelukkig heeft mijn bril zichzelf opgeofferd. Heeft mijn oog gered maar viel wel van 10 meter naar beneden…….sorry mam………..nee viel precies op stukje gras niet stuk. Toen pakte ik mijn tas op zat er een hele mieren kolonie met eieren onder mijn tas. Was toen wel ff klaar met insecten. Vallen op nieuwe locatie gezet in rijst velden waar mensen ze hadden gezien.

Dag 11
Kan nu al aardig schatten aan het licht hoelaat het is (tussen 4-6 uur). Weer geen krokodil, maar eten vinden zijn ze wel goed in, kwamen met 2 grote pijlinktvissen aan en lekker rauw met een uitje en knoflook…niet dus. Inktvis is niet mijn favorieten maaltje. Wel weer ff gesnorkeld ze gingen naar een ander gedeelte en daar kon ik wel snorkelen. Het was een in een rivier mond en er was verder niemand in het water. Voor dat we op veld week gingen heb ik op google maps de areas verdeeld met zoetwater en zoutwater krokodillen. Zout water krokodillen kwamen met een goede populatie voor in een rivier die naar zee stroomde. Ik ging het water in snorkel schoon gemaakt en ga zwemmen, het was echt een riviermond met snel stromend water en kon dus niet veel zien. Maar het was een beeld dat je vaak op natuur programma’s ziet als ze krokodillen filmen. Ik snorkel dus en ga nog even de feitjes af, dat er niemand in het water is, dat het een riviermond is en dat we zuid zijn gereden vanuit het kamp. Ik nam de kaart in mijn hoofd en dacht jah dit moet de rivier zijn van de zoutwater krokodillen dus ga rustig uit het water en vraag jessie, dit is een rivier toch?Ja. Dit is toch de rivier waar zoutwater krokodillen zitten? Ja. Waarom laat je me hier zwemmen?Je bent groot en ze gaan alleen naar zee in de avond. Ja zal er net eentje zijn die de tijd vergeten is en honger heeft. Laatste avond nog gin gedronken.

Dag 12
Volgende ochtend alles ingepakt vallen gecheckt en weer niks….dus in 2 weken geen krokodil gevangen of gezien! Op de terug weg moesten we een rivier over maar de brug was nog niet af en de rivier een stuk hoger na 2 weken regen. Dus moesten we over balken lopen over de rivier (3 meter hoog), heb geprobeerd door de rivier heen te lopen maar ging niet dus dan toch maar over die balkjes heen, had me tas afgegeven, ging wel redelijk maar moest heel erg mijn best doen. Later die dag nog gesnorkeld paar gigantische zee sterren en wat visjes gezien. Heerlijk geslapen in een bedje en de volgende dag naar huis!

Al met al geen krokodillen en 2 weken regen gehad, maar vond het echt geweldig en zou het zo nog een keer doen! Verder deze week van alles ondernomen met de mannen van massages tot grot beklimmen op bloten voeten, maar hier over meer in het volgende avontuur :P!


  • 14 November 2011 - 08:00

    Marielle Koks:

    Was weer echt top om te lezen moet altijd lachen!! Veel plezier nog xxx

  • 14 November 2011 - 08:14

    Marion:

    Dat klopt ja, het is leuk om je belevenissen op te schrijven voor later,
    moet je ze alleen niet zoals de vorige keer deleten! (donker) blond he???

    xxxxMama

  • 14 November 2011 - 08:14

    NJORDJE:

    JORDYMANS, WAT EEN AVONTUREN....
    WAT ZAL JE GEZOND ZJN MET AL DIE VISOLIE DIE JE NAAR BINNEN KRIJGT....
    IK GENIET VAN JE REISVERSLAGEN, KAN MIJ NOOIT TE LANG ZIJN!
    TAKE CARE NJORDJE X

  • 15 November 2011 - 11:03

    Luciana:

    Jeetje Jor wat een verhaal weer! Je hebt iig evenveel regen gehad als wij hier! Leuk om je verslag weer te lezen... En gaaf je foto's op facebook! Nou doe maar snel weer een verhaal van je belevenissen! x luce

  • 15 November 2011 - 18:16

    Ella:

    Hoi Jor, wat een geweldig avonturen beleef je weer, heerlijk zoals jij met alles omgaat!! en hier maar klagen als het 1 hele dag regent hahaha!! nog veel suc6, hoop dat je toch echt een krokodil gaat vangen, hoewel.... hopen je ook weer heelhuids in nederland te verwelkomen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordy

Actief sinds 28 Jan. 2009
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 95126

Voorgaande reizen:

05 April 2012 - 05 April 2013

Ons leven in de Kimberley

07 September 2011 - 07 Januari 2012

Afstuderen in de Filipijnen

28 Februari 2010 - 13 April 2010

Kununurra

28 Augustus 2009 - 28 December 2009

Studeren in Zweden

02 Februari 2009 - 31 Mei 2009

afstudeerproject

31 Januari 2008 - 31 Juli 2008

stage

Landen bezocht: