Eerste paar weekies Zweden! - Reisverslag uit Gamla Uppsala, Zweden van Jordy Groffen - WaarBenJij.nu Eerste paar weekies Zweden! - Reisverslag uit Gamla Uppsala, Zweden van Jordy Groffen - WaarBenJij.nu

Eerste paar weekies Zweden!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jordy

18 September 2009 | Zweden, Gamla Uppsala

Conclusie zwaar, veel studeren en geen tijd voor biertjes!!!

Dat valt ook wel weer mee (ook omdat het nogal lastig gaat zonder boek), en voor sommige dingen moet je tijd maken!! Eerste dagen beetje kennis maken enzo. Zit met 5 Iraniërs, 4 NLers (zit ik ook bij) en een paar Zweden in de klas! De lessen zijn wel interessant….en we hebben lekker vaak pauze.

Vorige week toch maar even opgegeven voor een studenten vereniging, dan vooral om economische redenen. Biertje kost al snel zo’n € 5,- en op een studenten vereniging soms 2 soms 3 (ligt aan de tijd).Het viel me op hoeveel oudere in mijn klas zitten, bijna allemaal rond de 27. Dus ze vinden me nogal speels. Gelukkig is Yazdan ook lekker speels en kunnen we dus samen spelen (Met balletjes over gooien ect. Dat ging maar een paar keer want die werd elke keer afgepakt……”Het is geen speeltuin maar een Universiteit!). Maar goed dat we zo flexibel zijn, gaan we gewoon met pennen over gooien.

Vorige week woensdag voor het eerst naar een studentenvereniging geweest, met Karin Zweeds, een klasgenootje en de Dutch clan. Met een tafeltennisspel en goedkoop bier. En natuurlijk ook een paar keer gewonnen (misschien niet helemaal volgens de regels, maar zij hadden ook een biertje op). En nu kan ik ook thuis tafel tennissen, ze gaven gratis rackets en balletjes weg!:P

En weer een paar dagen school en vrijdags een biertje doen in de Irish pub. Voordat,heb ik nog ff een biertje gedronken met de “bos”huisgenoten. (Ik een biertje zij iets anders). Die hadden het over een vogel genaamd: Great tit (koolmeesje), dit werd het onderwerp van de avond. Was in de Irish pub met Leonie, Sophie, Wim en later kwam Kami (zie foto). Na wat biertjes en slap te hebben geluld met een Engelse Zweed, kwam het onderwerp Great tit bird ter sprake Op het eind van de avond hadden Kami en ik een nieuwe missie: zoeken naar de bedreigde “Irish Great Tit Hard Nipple Bird”.(Zijn nog zoekende, wordt vervolgd).
Na een zware zaterdag, was erin de avond een BBQ met huisgenoten. Dus had al wat bier ingeslagen (wat) en gingen eerst ff eten met een paar biertjes. De zoon van de huisbazin was er ook. Die ging niet drinken, want ging niet weg. Na ff aandringen zou die mee gaan naar de stad….en kwam gelijk met 2 glazen en een fles wodka aanlopen. Ook had ie in zijn kamer een beamer hangen waarop we zijn xbox 360 hebben gespeeld!! Op het terras zitten en spelletjes spelen! Ook wat Nederlands muziek gedraaid, daarna nog ff de stad in geweest want het was Culturnatten. Weet daar niet veel meer van!
Maandag weer keurig op school, moeten 40 minuten met de bus en 10 minuten lopen, of 5 rennen zijn nog wel eens te laat. Gingen bespreken wat we volgende week gaan doen. We gaan dus naar een congres in Berlijn. Gaan zondag weg, maandag middag begint het, maandagavond een cocktail party (op alle feestjes is bier aanwezig en is ongelimiteerd gratis liters te verkrijgen). Dinsdag moeten we naar "poster" kijken en in de avond een pasta party. Het doel van het congres is om aan je netwerk werken en als je een biertje met iemand wilt drinken, mag dat en hoef je niet naar presentaties toe (ik ga natuurlijk wel alles bijwonen!).Woensdag is het grote feest en donderdag nog een paar "posters" en vrijdag naar de dierentuin om aapjes te kijken. Dan nog een weekend vrij en maandag terug. Zitten in een hostel met zijn 8 op een kamer:D, lig met Yazdan en Tomas, de rest kennen we nog niet!Heb wel zin in Berlijn!

Deze week maar niet drinken dan! Nou maandag niet, dinsdag biertje in het park gedaan. Woensdag biertje bij het eten met de gasten en donderdag met ze allen naar Stockholm Nation (naam van studentenvereniging) Met de NL clan Kami en Ata (ook uit Iran) en Karin. Kort samen gevat was het een super avond!! Denk dat ik er verder maar ook niks over zeg behalve; zie foto’s!haha
In de ochtend naar school en in de avond studeren, studeren….of toch filmpje kijken en naar bed??? En wassen, want moet wel schone kleren meenemen.

Het Zweeds is makkelijker te lezen dan te verstaan en te spreken. Ken wel al wat woorden, maar spreek meer Perzisch, maar daar is het lezen weer zo moeilijk van. En ben nog niet helemaal gewend aan de Zweedse bustijden in de nacht. Mis regelmatig de laatste bus, maar gelukkig kan ik altijd terecht bij de Iranese mannen! En er net achter gekomen, dat de taxi ook niet overdreven veel kost!

Als we maandag terugkomen uit Berlijn, moeten we de volgende dag (of dag erop) naar Scara, daar hebben we een soort praktijk week. Dan komen we vrijdag terug en dan komt Maranka langs voor een weekend:D:D!! Twee weken later komt de familie Groffen voor een week!! Dus dat wordt gezellig!!

Staan er nog meer op het lijstje? (onder het kopje niet zeker): Rick, Zwart en Staf. Alleen hebben Rick en Zwart slecht gecommuniceerd, het idee was om rood te krijgen en dan zo het weekend vrij te zijn om hierheen te komen. Maar jah Zwart heeft al vier wedstrijden te pakken, dus Rick moet opschieten!

Nou, zal wel een stukje schrijven als ik terug kom uit Berlijn!!(als ik er nog wat van weet, haha geintje mam!!)

Doe tussen door ook nog een beetje hardlopen, zodat als ik terug kom wel topfit ben!!DSK 2 Kampioen :P!He Zwart:D. En heb nog een vriend van Yazdan ontmoet uit Kameroen, en die geeft dansles in een Afrikaanse dans, dus heb me samen met Yazdan opgegeven!

• 19 September 2009 - 12:47

Niels:

Hey jor!
    je hebt het maar weer verdomd goed voor elkaar daar! ik ben trouwens gestopt met voetbal, de nieuwe dug outs waren niet mijn smaak, helaas! ik ben flexibel maar tot op zekere hoogte :P haha
    Als je nog hulp nodig heb in zweden. Ik ben nog niet zo tevreden over mij studie, dus misschien krijg ik heel veel vrije tijd!

xxx, je verloren assistent

• 20 September 2009 - 16:52

Frank Lewis:

hoi die Jordy,
    Ik zie het al, genoeg ervaringen om alweer een dagboekje bij te houden! Ja, die houten huizen zijn prima en ook voor Nederland. Kan je met je broer een bouwpakketje in elkaar zetten,dus misschien een ideetje voor later als je deftig en natuurgericht wilt settelen. Gaan die leuke Iraniers nog terug of blijven die hangen in het 'vrije westen'? Spannende mevrouw op de achtergrond van een van de foto's....
    He ook wel goed studeren, want je ziet het brengt je op onverwachte en prachtige locaties! Bereidt je een klein beetje voor op de sneeuw, want vanaf november gaat het toch wel los. Als je naar Stockholm gaat, niet vergeten naar de Wasa te gaan kijken. Het schip ging in de 17e eeuw vanaf de helling gelijk in de haven al kopje onder en is nu fraai tentoongesteld bij een van de eilanden in de stad.
    Het ga je goed, veel plezier en tot ziens!
    Groeten van Frank en Carla.

• 23 September 2009 - 18:07

Mimie:

leuke site jor
    verder alles goed met je
    ik wens je daar een fijne ijd
    liefs mimie

• 28 September 2009 - 16:11

Ella:

Hoi Jor,
    Ik lees het al, veel feesten, maar tussendoor toch ook leren. Gelukkig blijven de polsen soepel, moet toch he, want voor je het weet moet er weer gebeachbalt worden hahahaha, was het maar waar, de zomer was veel te lekker en ging veel te snel voorbij!
    Geniet jij maar lekker in Zweden!! We blijven je volgen! dikke kus van je buurvrouwtje

• 29 September 2009 - 22:34

Njordje:

Kara Jordymans,
    Heel veel plezier met Maranki in Stockholm, a place to be when you are in love !

Njordemans X

• 04 Oktober 2009 - 11:26

Marion:

En......weet je nog iets van Berlijn?
    Geintje Jor....je zal wel weer even serieus, vlijtig en leergierig zijn geweest......
    hmmm....zoals we je allemaal kennen!

• 07 November 2009 - 16:18

Bart: