Napp springs, forum, rangers ect - Reisverslag uit Kununurra, Australië van Jordy Groffen - WaarBenJij.nu Napp springs, forum, rangers ect - Reisverslag uit Kununurra, Australië van Jordy Groffen - WaarBenJij.nu

Napp springs, forum, rangers ect

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jordy

26 Maart 2010 | Australië, Kununurra

Na 2 drukke weken dan eindelijk weer een stukje!

Beginnend bij het vangen van een 3,5 meter zoutwater krokodil. Zaten in de boot, nadat we de val gecheckt hadden. Op de boot werden eerst de taken besproken. Een boot bestuurder die doet niks anders dan een boot besturen. Dave harpoent de croc en houdt hem dichtbij.…Mijn taak; the spotlight, zodat hij verblindt is en dan harpoent Dave hem. Ik moet dan een touw over zijn bovenkaak doen en hem naar de boot trekken. Is dit gelukt, dan houdt Dave het touwtje vast en moet ik een taireep (of hoe je het schrijft)om zijn bek heen doen en hem dan met Dave naar binnen hijzen. Eenmaal in de boot moeten Dave en ik op de croc springen en hem in bedwang houden. Ik had dus aardig wat taken. Maar na 3 keer de rivier over hebben gevaren, hadden we nog niks gevonden behalve een paar 3 meter grote freshies.

Lake Argyle croc attack.

Ging met Johno op de quad bike naar Lake Argyle, weet van vorige jaren dat het daar barst van de krokodillen, dus kon niet wachten om er heen te gaan en er een paar te vangen. Dit gevoel was al snel voorbij. We waren er en zag gelijk een krokodil, mooi maatje maar deed een aantal dingen fout; 1- croc was onderwater, 2- had maar 1 hand,in andere hand was mijn spotlight en 3- pakte hem bij zijn rug. Je snapt aan de opmaak van mijn stukje, dat het niet helemaal goed ging. Ik pakte hem dus, maar voordat ik het door had had ik 30 kleine tandjes in mijn arm, hij liet gelukkig wel meteen los (ik hem ook!). Bloede goed (zie foto’s). Nog heel veel potentieel vangbare crocs gezien, maar was mijn zelfvertrouwen even kwijt. Moest voor me zelf toch eentje vangen. Er zat een kleintje voor me quad bike, duurde nog 5 minuten voordat ik hem eindelijk had! Maar de vreugde was er niet minder om. Na 6 uur op een quad bike gezeten te hebben en werkelijk monster crocs van dichtbij te hebben gezien, kon ik eindelijk een slaapje doen in de auto.

Aboriginal rangers

40 rangers had ik samen met Ben onder mijn hoede om te gaan toad busten. Zijn meestal niet heel makkelijk om contact mee te maken, maar het is het derde jaar dat ik deze zie, dus ging makkelijk. Waren ook 3 nieuwen, die waren helemaal lachen en daar ben ik het meest mee geweest. Ze zijn bang voor de padden, dus dat is heerlijk om ze te laten schrikken. Moet zeggen dat ze mij ook een keer te pakken hadden! Liepen door het dichte gras en ze liepen achter me, want ik zag hun licht maar een paar meter verderop. Ik voelde iets op mijn been, dus schrok. Ze hadden de grootste lol, want het was een stok. Maar had ze snel terug gepakt. We gingen een paar dagen later met z'n allen in een rivier zwemmen. JuJu was ook mee en zij zei dat het veilig was. Ik bleef uiteindelijk over met de 3 leuke nieuwe en we waren een beetje aan het praten over al hun kinderen, hij was 23 en had 3 kinderen (misschien 5). Hebben de hele dag in de rivier gezeten, steentjes gooien (waar Rick zich ook de hele dag mee kan vermaken), ademinhouden wedstrijdje en meer. Ik vond een stok onder water en tikte ze steeds aan, ze schoten uit het water van schrik! Was genieten en ze konden er om lachen. In de avond weer getoadbust. In totaal over de 1000 padden en ik had de eer om ze allemaal op te meten en te sexen (geslacht), Ben schreef het op. Volgende dag Barra vissen, en wat voor vis! Totaal 6 barra’s en ik had de grootste op een handlijntje (Wes, jij hebt ook 2 van die lijntjes!) Was een monster, duurde een half uur voordat ik hem eruit had. Maar het was het waard, alleen de foto al! Hij smaakte ook heerlijk!!!

Napp Springs

Donderdag gingen ze weer weg, vrijdag kwam Lyall (student van uni Sydney, zie ik ook al 3 jaar). Zaterdagochtend om 5 uur moesten we bij de buurman zijn, want die vloog ons naar Napp Springs met een helicopter (enige manier om er te komen). Ben en Scotty kwamen op de 2de vlucht. Het is er echt geweldig één van de mooiste plekken waar ik ooit geweest ben. Ik had wat gezwommen en wat rond gekeken en de spullen samen met Lyall naar de camping area gebracht. Ik moest nog 1 box halen van waar de heli geland was. Voordat Ben en Scotty kwamen. Lyall stuurde me op een afsnij route. Oké, ik zoeken half uur lopen en na 3 bergen te hebben beklommen, was ik aan het het einde van de creek die ik moest volgen. Dus terug gegaan. Lyall lag te slapen en ging wat zwemmen en slapen op een heerlijk strandje. Tot ik Ben hoor roepen, dus ik kom tevoorschijn. Ze waren blij me te zien, Lyall was al drie kwartier naar me op zoek en dacht dat ik verdwaald was! Haha! We zijn bij Napp Springs, omdat daar de laatste populatie pygmy crocodiles zijn(niet zeker maar zou moeten zijn). Kleine krokodillen die ernstig bedreigd worden door de padden. Ik ging er natuurlijk ook heen om padden open te snijden. We moesten het camp verplaatsen, dus alles moest in een klein bootje en wij zwommen ernaast. Ik moest terug want was mijn beker vergeten, hadden geprobeerd te slapen in het water maar dan verzoop je steeds als je bijna sliep. Ik had een strandje gevonden was super, in de schaduw (iedereen was verbrand). Maar daar waren mieren, die me op probeerden te eten dus weer het water in. Was in de zon, maar had me hoed op en kon lekker in het water zitten…..bijna in slaap….beginnen er visjes aan je te knagen (hier was ik mijn beker verloren). Ik moest dus terug zwemmen en deed dit op zijn jordy’s, heel rustig maakte bijna geen kringen in het water. En zag een hagedis langs zwemmen vogeltje s uit het water drinken en toen wat kleins op me af zwemmen….. Denk krijg nou wat... dat kan toch niet maar jah een baby pygmy croc kwam recht op me afzwemmen en stopte zo’n 40 cm voor mijn gezicht (was aan het zwemmen). Ik had mijn hoed op, dus misschien dacht hij dat ik zijn mama was (ging er ook door me heen dat zijn mama hier ook ergens moet zijn!). Probeerde hem al water trappelend te pakken, maar dat lukte niet. Zwom verder en zag er nog 1, terug op het kamp wilde Ben terug om ze te vangen, heb hem de weg gewezen maar ze zijn te snel in het daglicht. In de avond op jacht, nadat Ben een heerlijke Barra had bereid op het kampvuur. Uiteindelijk 3 crocies gevangen. Volgende ochtend gingen we voor een wandeling naar “The new world”. Upstreams geklommen langs een waterval. Met kleren en schoenen aan 4 uur gezwomen/geklommen/gewandeld. Super uitzicht en super mooie plekken. Van rotsen afgesprongen in het water.Bergen beklommen (van de rotsen springen is wel leuk maar je moet ook terug en dat was wat zwaarder). In de avond rustig aan gedaan (na een kleine bush fire te hebben geblust, kampvuur uit de hand gelopen:P). In de ochtend gingen we opnieuw een stuk verkennen en nu met de stroom mee. Dit was zo geweldig! Ik had dit de eerste dag al eens gedaan met Lyall maar dan klimmend. Nu was ik met Ben en Scotty en gingen zwemmend en springend van watervallen naar beneden. Dit was echt een kick en wilde steeds verder, bij sommigen wisten we niet zeker hoe diep ze waren, maar na een waterval of 4 vond ik het zo geweldig dat ik wel ging testen!! Alleen de laatste en grootste waterval konden we niet doen, want we hadden van meerdere mensen gehoord, dat daar een 5 meter grote zoutwater krokodil in zat. En dat was ff te veel risico! Na ff gezeten te hebben en genoten te hebben van het uitzicht moesten we weer terug. Lyall ging weer terug op zijn manier maar wij weer zwemmend en klimmend tegen de waterval op. Zag ik op 1 momentje wel mijn leven voorbij flitsen. Was op zo’n 10 meter hoogte een stijlen wand aan het beklimmen, onder me de waterval met een Klein pooltje. Ik hoorde Scotty al juichen, want die was er al en ik moest een hele flexible beweging doen voordat ik verder kon. Dit lukte aardig maar het blijft toch niet mijn favorieten hobby. Het zijn ook wel hele stijlen wanden en wilde ik me niet laten kennen. Ben wel blij dat ik het gedaan heb. Na nog wat geklim en heel veel gezwem terug op het kamp. Kampvuurtje aan en een koppie thee en noodles. Ik ging ff een dutje doen en zou daarna gaan toadbusten en krokodillen jagen. Ik werd wakker en iedereen lag te slapen nog ff bij het kampvuur gezeten stukkie gelopen opzoek naar padden (maar alleen is maar zo alleen, helemaal in een ongerept gebied waar overal gifting slangen zijn!)). Eenmaal terug was de boot naar me aan het loeren voor een ritje, maar heb het niet gedaan te gevaarlijk en Ben zou me killen de volgende dag! In de ochtend (5 uur) moesten Ben en ik terug. Die zelfde avond zou ik weer gaan toadbusten, maar dit kon gelukkig niet (door de altijd betrouwbare abo’s die niet kwamen opdagen).

Week van het forum (waarvoor ik naar Ozzie ben gekomen)

Dinsdag moest ik vroeg weg, moest naar Vic river roadhouse (300km verderop). Ben en ik zelf ook, hadden ons vergist in de tijd ik zou der om 12 uur zijn, maar NT time en ik dacht WA time. En dit verschilt 1,5 uur. Dus moest de hele weg op me gaspendaal staan (140 km/per uur). Was alsnog te laat maar had wel een PR! De piloot (achteraf bleek het een gestoorde cowboy piloot te zijn) had padden gevangen van coolibah station, we vlogen naar Humbert station om padden op te halen die ook voor me verzameld waren (voelde me toen erg belangrijk). En wat voor trip zou het worden! We vlogen in een kleine 2 persoons open helikopter. Hij vloog tussen bomen door en ik wed dat ik als ik mijn voet uitzou steken een boom zou raken. Dit was nog niet alles…een regenstorm… regen en een wind (ik had geen headset of helm, hij wel). De heli ging alle kanten op en vond het wel grappig. Maar toen ie de stuurknuppel tussen zijn benen deed en een shaggie ging rollen midden in een storm stond ik wel ff te kijken. Bij de station aangekomen, moest ik snel de padden halen en terug komen (de motor deed ie niet uit, dit was ook de eerste keer voor mij dat dit gebeurde!). Waren net voor de volgende storm terug, toen weer 300km terug. Onderweg een stopje om de padjes open te snijden. En weer thuis, volgende ochtend weer alles gereed maken voor de volgende toad bust. Nu met ABC reporter Alex naar Rosewood (geluidsfragment hebben de meesten al gehoord, zo niet email me!). Ik reed en had mijn auto nog niet in 4 wheel drive gezet, met een trailer en daarop 2 quad bikes op blacksoil (de meest makkelijke grond om vast te komen te zitten) toen ie me wat vragen wilde stelllen. Dat deed ie ook, en de rest van de avond ook! Was zijn eerste toad bust en quad bike trip! Was een geslaagde avond en een leuke radio uitzending. Het zou alleen voor Kununurra zijn maar ze vonden het zo goed, dat het op nationale radio over heel Australië is geweest!

Donderdag dan eindelijk tijd om mijn presentatie te maken, althans in de ochtend. Werd al snel gevraagd of we (Lyall en ik) konden helpen opzetten. Zei eerst nee, maar half uur later was ik onderweg. Hele middag gewerkt, daarna gelijk een pre party met gratis drank. Dat smaakte zo lekker en gaan er zo goed in!

De rest komt na het weekend! Ga het hele weekend toad busten, gaan naar Nicholson Station en de zuid kant van de padden frontline om opensnijden!!

  • 26 Maart 2010 - 05:49

    Marion:

    Hey man,

    Maar goed dat ik niet weet wat je allemaal aan het doen bent! Zou anders geen oog meer dicht doen!
    luv you!

  • 26 Maart 2010 - 07:20

    Marielle:

    je hebt het weer helemaal gezellig verteld je kan altijd ook nog schrijver worden veel plezier nog even xxx

  • 26 Maart 2010 - 12:29

    Leonie:


    Living on the edge zie ik!

    kus

  • 26 Maart 2010 - 13:37

    Niels, Assistent 1:

    Hey lange!
    jaloers, jaloers. Wat een avonturen! je krabbeltje was ook erg lachen! Als ik de volgende keer weer mee kan om je koffer te dragen dan heb je me nummer. ik ga nu me koffer inpakken, namelijk een weekje wintersport in val thorens! xx

  • 27 Maart 2010 - 12:33

    Roel:

    Hahaha ouwe coro happer!
    gaat goed denk jor?
    jammer dat ik er niet bij kon zijn, spreek je snel!

  • 30 Maart 2010 - 17:15

    Melissa:

    Hey Jor!
    Echt geweldig allemaal!!
    Lijkt me echt stoer om daar te zijn:D

    Spreek je snel weer;)

    XX(L)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Kununurra

Kununurra

Recente Reisverslagen:

31 Maart 2010

Forum weekend

26 Maart 2010

Napp springs, forum, rangers ect

08 Maart 2010

Drukke dagen

03 Maart 2010

Vlucht en eerste dag
Jordy

Actief sinds 28 Jan. 2009
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 95139

Voorgaande reizen:

05 April 2012 - 05 April 2013

Ons leven in de Kimberley

07 September 2011 - 07 Januari 2012

Afstuderen in de Filipijnen

28 Februari 2010 - 13 April 2010

Kununurra

28 Augustus 2009 - 28 December 2009

Studeren in Zweden

02 Februari 2009 - 31 Mei 2009

afstudeerproject

31 Januari 2008 - 31 Juli 2008

stage

Landen bezocht: