Kerst (en nog veel meer) in en om Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jordy Groffen - WaarBenJij.nu Kerst (en nog veel meer) in en om Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jordy Groffen - WaarBenJij.nu

Kerst (en nog veel meer) in en om Sydney

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

02 Januari 2013 | Australië, Sydney

Darwin, Sydney, kerst in Wollogong en jagen, paardrijden, motorrijden op de boerderij in Scone.

Voordat we deze wereldreis gingen maken, gingen we nog op 1 fieldtripje in de Northern Territory. Het doel; rock art vinden. We hadden van iemand gehoord dat daar ergens rock art moest zitten maar waar precies wisten we niet. Ik had op Google Earth gekeken en er was maar 1 plek waar het zou kunnen zijn, dus daar gingen we heen. Na een uur in de volle zon te hebben gelopen, kwamen we bij de berg aan. En we konden er niks aan zien! We liepen verder langs de muur (ondertussen had ik geen droog stukje t-shirt meer) en plotseling zagen we dat de muur waar we langs liepen eigenlijk een gigantisch stuk rots was dat van de berg was los gekomen. Achter deze rots was een opening, een smal stukje waar je kon lopen, bijna een grot. Hier vonden we heel veel rock art in goede conditie, die je vanaf de buitenkant nooit had kunnen zien. De muur stond vol met mannen, een van mijn lengte (! ), maar er waren ook kangoeroes, schildpadden en pijlstaartroggen getekend! Na deze geslaagde trip gingen we nog toadbusten, terwijl we aan het wachten waren tot het donker werd, kwam er plots een groep koeien langs en daarbij ook een groepje ezels. Leonie had nog nooit eerder wilde ezels gezien dus die kon ook van het lijstje worden gevinkt. Op dat zelfde moment kwam er ook een dingo voorbij lopen die rustig aan het snuffelen was en zich niks van ons aantrok. In de avond waren er veel insecten, maar niet zomaar insecten, vuurvliegjes. Er zat er ook 1 in onze tent tot groot genoegen van Leetje, check.

Deze week was ook de verjaardag van Leetje, ze kreeg natuurlijk ontbijt op bed en een kadootje. Ik wilde een paardrij-trip met haar doen maar het was te heet voor de paarden. We gingen naar een watervalletje voor de lunch, daar chocolade taart eten en lekker zwemmen. Leo had het vooral erg druk met de kleine visjes die aan je gaan knabbelen. Daarna zijn we naar een rum-makerij geweest en hadden we verschillende soorten rum geproefd. Als kadootje had Lee van mij een surfles in Bondi beach in Sydney gehad, wat ze erg leuk vond. Maar er kwam nog een verrassing aan, ze moest de volgende ochtend vroeg op en haar camera meenemen. We liepen naar de buren want we gingen een helikopter vlucht doen! Dit had Leetje van de organisatie (KTB) gehad, we vlogen naar een grot met rock art erin. Er was ook een klein in gangetje achter in de grot. Ik ging er in en moest kracht zetten om door de opening te kunnen, maar het was gelukt. Eerste meters moest ik kruipen, bijna tijgeren maar daarna werd het wat groter en op een punt kon ik zelfs staan. Dit was ook mijn eindpunt want er gingen gangen alle kanten op, ik was alleen en om nou in mijn eentje in een grot willekeurig gangen in te kruipen leek mij niet verstandig.

De volgende dag gingen we inpakken want onze kerstreis kwam eraan! Eerst gingen we naar Darwin, hier sliepen we bij onze vrienden Matt en Taneille waar we ook kerst bij gingen vieren. Overdag Darwin in geweest, ik naar de kapper en verder hadden we bij het strand gelegen en gezwommen. Dit is een afgesloten stukje strand met netten zodat het krokodil-vrij is en blijft. De volgende dag naar een golfslagzwembad waar Leo alvast aan het oefenen was voor surfen, in de avond naar een “all you can eat seafood” restaurant geweest,waar Leetje het record oester eten verbroken heeft. Daarna naar een buurt geweest waar sommige mensen hun huis en tuin hadden versierd met kerstlichtjes, en dit is een attractie in Darwin, kwam zelfs in het nieuws. In die nacht naar Sydney gevlogen, waren om 7 uur ’s ochtends in het hostel na niet een minuut te hebben geslapen die nacht (vlogen met jetstar, dat is de ryanair van Australië).
We gingen naar de botanische tuin waar je het beste uitzicht op de harbour bridge en de Opera House hebt. Naar Chinatown geweest voordat we de eerste bar zagen met goedkoop bier en daar zijn blijven hangen. Volgende ochtend moesten we vroeg op want we gingen naar Bondi Beach! Hier ging Leo haar kado innen, surf les. Ik ging ook mee surfen, en het was top. Geen haaien wel blue bottles (een kwal die niet heel pijnlijk moest zijn). Tot mijn eigen verbazing ging het vrij goed en stond ik aardig snel, Leetje eerst nog een beetje knorrig omdat ik gelijk stond en zij niet. Stond ze later ook steeds op de plank als een pro. Meisjes die in een groep hoger zaten om dat ze al meerdere lessen hadden gehad complimenteerde ons (ook de instructor maar dat is zijn baan). Tijdens de les was de instructor gestoken door een blue bottle kwal, hij ging door helse pijnen terwijl hij voor de les had gezegd; als je word gestoken irriteert het alleen een beetje. We zijn nog even blijven hangen op Bondi, maar het is meer een outdoor sportschool. Ik heb nog nooit zoveel gespierde gasten (inclusief een man die in de 80 leek) en slanke dames gezien op een plek. Bleek ook dat ze niet gewoon liepen over het strand, nee allemaal rennen of bokstrainingen, dus wij gingen maar een burgertje halen bij Mc Donalds. In de avond naar een nachtmarktje geweest en de volgende ochtend hadden we afgesproken met Matt en Taneille bij de trein, want we gingen naar Wollogong voor kerst. Taneille haar familie woont in Wollogong en we verbleven bij haar moeder. Het was erg gezellig, we zijn een aantal keren naar het strand geweest en daar dronken we Pimm’s uit een emmer. Kerstavond naar de kerk en hebben we kerkliederen gezongen, was grappig. Eerste kerstdag ontbijt en kadootjes, we hadden kadootjes gekregen wat elk Australisch kind ook krijgt, grip ball (zie foto), een Aussie film (the Castle) en nog meer. Voor lunch waren we bij Taneille haar vader, waar haar broertje en zusje (met man en kind) ook waren. Was weer erg gezellig en hebben cricket gespeeld, waar ik op het begin niks raakte omdat ik de honkbal swing deed, ging het op het laatst best aardig. In de avond bij Taneille haar moeder gegeten, waren ook andere gasten. In Nederland zou je gourmetten of wild eten, hier eten ze allemaal garnalen en andere zeedieren. Tot onze verbazing regende het en was het nog best fris, maar uiteindelijk zaten Matt, Jarrod (Taneille haar broertje) en ik tot een uurtje of 4 in de ochtend buiten slap te lullen met een drankje.

Tweede kerstdag, noemen ze hier Boxing day (inpakken van de kerst spullen), gingen we naar het strand. Daar gezwommen al waren de golven een beetje hoog voor Leetje en die verzoop steeds bijna. Ook gecricket en gevoetbald op het strand. De teams bij voetbal waren Taneille, Jarrod en Leo tegen Matt en mijzelf. Was een superleuk potje en ik hoef natuurlijk niet te vertellen wie er gewonnen heeft, met dank aan Leetje die op een 4-4 stand (gingen tot de 5) een eigen doelpunt maakte. Ook hebben we op een middag Lawn Bowling gespeeld. Dit is een oud-engelse sport die best groot is in Australie, het is denk ik het best te vergelijken met Jue de Boules. Alleen zijn de ballen groter, is de ene kant van de bal zwaarder dan de ander, speel je het op gras en voornamelijke op techniek. Ik had wat moeite met snelheid bepalen en al mijn ballen gingen in de put, Leonie ging flitsend van start maar uiteindelijk was Matt de grote winnaar. Het is een oude mannen sport maar de biertjes waren er goedkoop, het beste moet nog komen want er was een loterij. Matt had tickets gekocht en we zaten bij de loterij, aardig wat mensen hadden al een BBQ pakket gewonnen, ze stonden op liepen erheen, bedankte het vrouwtje erachter en gingen weer zitten. Dit was anders toen Leonie had gewonnen, we waren met zijn drieen aan het juichen en springen en zingen! Alle lifetime members van de bowling club (gemiddelde leeftijd 68) zaten ons raar aan te kijken en er werd al hardop gevraagd of we wel leden waren. We hebben dan ook heerlijk genoten van de overwinning op de BBQ.

De volgende dag gingen we naar Matt’s familieboerderij. Het was 6 uur rijden maar dan heb je ook wat. De boerderij is in Scone en ligt in een vallei. Aan twee kanten zijn bergen en het ziet er super uit, ook waren er genoeg dieren wat Leetje en ik altijd leuk vinden. Ze hebben koeien, paarden, twee honden, een Alpaca (een soort lama) en dan nog een zooitje wilde dieren die wij nooit eerder gezien hadden. We gingen de eerste avond “spotlighten”, want we waren op zoek naar wombats! Leetje en ik waren er erg enthousiast over en hadden er veel gezien. Eentje was rustig aan het eten en Le en ik kropen dichterbij, Matt zei; je kan het proberen maar veel dichter dan waar je nu bent (op de auto) kom je niet. Haha we waren 2-3 meter van hem af en hij zat nog steeds rustig op een grasje te kauwen. Matt zijn vader zei dat hij nog nooit iemand zo dicht bij een wilde wombat had gezien. Wombats zijn echt super schattig, als je ze zou moeten beschrijven dan zou ik zeggen een combinatie van een koala en een varkentje. Naast de wombats zagen we ook herten, konijnen (dat krijgt nog een staartje), vossen, kangoeroes en een haas. En dat binnen 15 minuten!

De volgende ochtend (tevens de laatste dag van Leonie op de boerderij) begon met een lekker ontbijtje en daarna gingen Le en ik een stukje lopen. We moesten al snel terug want we zagen Matt zijn vader een paard uit de wei halen. En wij wisten wat dat betekende… juist, paardrijden! Het was een groot paard (Palm paard) en Leetje ging eerst, Matt zijn vader hield hem vast tijdens het lopen want onze kleine Leetje vond het eng. Daarna mocht ik en na 1 rondje had ik het onder de knie en reed ik paard zonder dat iemand het vasthield. Het was een hele ervaring en ik zou het graag nog eens doen maar dan een toer door de bush, al had ik wel al pijn in mijn liezen en iets anders na 5 minuten rijden. Leetje ging nog een keertje en dit maal ook gewoon alleen rijden als een echte cowgirl! We vonden dit al top maar daarna brachten Matt en Taneille ons ergens heen, want ze hadden een verrassing. We reden naar een andere boerderij waar twee meisjes waren en ook heel veel dieren, overal kippen, honden, koeien, paarden. Maar ook hadden ze een jonge kangoeroe als huisdier. De kangoeroe was schattig, maar we hadden al veel kangoeroes en walibies gezien, dat wisten Matt en Taneille ook. De verrassing kwam nu pas; ze hadden een baby wombat! Dat is het meest schattige dier dat ik ooit vastgehouden heb. Je kon hem heel makkelijk oppakken hij lag in je armen met zijn grote nagels en varkenshaar. Na een tijdje kroop hij bij Leonie tussen haar arm en zij en viel in slaap met zijn armen en benen hangend van haar arm, echt superlief. In de avond weer lekker gegeten met de familie. De volgende ochtend gingen we naar Sydney Airport met de trein (Le en ik), want Le vloog terug naar Nederland. Treinreis was 5 uur en we waren op tijd op het vliegveld. Na wat te hebben gegeten was er een emotioneel afscheid en moest Le inchecken en ik weer op de trein terug naar Scone.

De volgende dag zijn Matt en ik langs geweest bij wat vrienden van Matt en gingen we oefenen met schieten. We schoten op een colablikje zo’n 35 meter ver. Ik raakte hem na een paar keer oefenen en was dus klaar voor het echte werk. We gingen met de auto het veld in op zoek naar konijnen, Matt had er al twee geschoten voordat ik het ging proberen. Konijnen zijn in dit deel van het land een probleem, ze zijn een plaag, dus schieten mag. Ik had een konijn in mijn vizier op zo’n 20 meter ver en miste. Het konijn zat iets verderop weer stil maar met zijn kont mijn kant op. Ik schoot en raakte hem, alleen konden we niet zien waar ik hem geraakt had. Later met het “skinnen” van het konijn kwamen we erachter dat ik hem precies in zijn hol had geraakt, dat is precisie waar Robin Hood jaloers op zou zijn. De volgende dag aten we gefrituurde konijn met een deeg laagje, erg lekker. We hebben nog een keer gejaagd en daarna was mij bijnaam Jordy Sniper. Ik schoot 5 konijnen, meestal in een keer raak en dood, totaal hadden we er 8 en had ik nog een kangoeroe geschoten (ook toegestaan als ze in grote aantallen op je boerderij rondlopen). We schieten die beesten omdat het hier erg droog is en er niet genoeg gras is voor al die dieren en de koeien.

Toen kwam oudejaarsavond, lange tijd wisten we niet wat we gingen doen maar uiteindelijk gingen we eerst bij een vriend een biertje doen en daarna naar de lokale bar, en een lokale bar was het zeker. Het zag er van de voorkant wel normaal uit maar aan de achter kant was het feest. Er was een bandje (moet zeggen, ze speelden erg leuk) dat stond in een half open schuur en daarvoor allemaal picknicktafels met stoelen. Er waren heel veel families maar vooral ouderen en het waren allemaal boeren (niet een was netjes gekleed, ze kwamen zo uit de stal). Het was erg gezellig. Gespreksonderwerpen waren altijd ‘hoeveel regen heb jij gehad’, koeien en vooral ‘de nieuwe politieagente in het dorp’. Het is hier vrij normaal om met biertjes op weer in je auto te stappen. Iedereen woont in de buurt en rijd naar huis, dat is in de cultuur van het dorp en de andere agent was daar erg goed mee. Nu er een nieuwe agente is, was iedereen zenuwachtig hoe ze het zou doen. Misschien zette ze wel een fuik neer en kon ze zo het hele dorp beboeten. Gelukkig voor haar was ze er niet en iedereen was de volgende ochtend tevreden met haar.

Volgende dagen rustig aan gedaan. Gezwommen in een beekje, vanochtend heeft Matt me geleerd om op een crossmotor te rijden en zijn we door de weilanden gereden om te kijken waar de koeien waren. Vanmiddag gaan we vissen en morgen terug naar Wollogong om te eten met Taneille haar vader. We hebben echt een topkerst gehad, Matt en Taneille zijn ook echt super, alleen was het echte kerst gevoel er niet echt, meer een supervakantie. Dit is misschien ook niet zo gek als je op eerste kerstdag naar het strand gaat zwemmen en als kerstdiner steak en garnalen op de barbie hebt. Dit was ook het geval in San Diego vorig jaar kerst. Dus na kerst in San Diego (USA) en in Wollogong (Aus) is het dit jaar maar weer eens tijd om het in Nederland kerst te vieren met de familie!

Maar eerst nog de ultieme Australische ervaring; een cricket wedstrijd bezoeken. Ik ga zaterdag naar een cricket interland met Matt en zijn vrienden. Deze wedstrijd duurt de hele dag en is onderdeel van de 5-daagse wedstrijd tegen Sri Lanka. Tot nu toe vind ik cricket de meest saaie sport op aarde, maar we zullen zien wat het wordt, de atmosfeer is top zegt Matt! Zondag vlieg ik naar Bali, want daar zijn mijn ouders! Ik heb ze 9 maanden niet gezien en kijk er erg naar uit om ze weer te zien. Dus het volgende verhaal vanuit Bali!!!

  • 02 Januari 2013 - 12:29

    Marielle Koks:

    Lieve Jordy weer super om te lezen wat heb je toch lekker leven daar!!! Veel plezier ook in Bali xxx

  • 02 Januari 2013 - 15:22

    Njordje:

    Lieve Jor Sniper, Ik wens je een fantastische tijd met mams en paps op Bali en een te gekke verjaardag 10 jan.
    Fijn samen zijn, vooral nu jij je lieve Leo niet fysiek aan je zijde heeft.
    Ik verheug mij op je terugkomst zodat wij o.a. over rockart kan praten, geweldig die grot!
    Dikke kus Njordje x

  • 02 Januari 2013 - 15:31

    Bokito:

    het is wel weer een verhaal,op dat paart zit je wel als een hout klaas,en die waubats ziet erg leuk uit.

    ik zie je over een paar dagen nemen we weer eens een lekker potje bier.

    groetjes Bokito.

  • 04 Januari 2013 - 15:07

    Marion:

    Nog 2 daagjes.......!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordy

Actief sinds 28 Jan. 2009
Verslag gelezen: 743
Totaal aantal bezoekers 95020

Voorgaande reizen:

05 April 2012 - 05 April 2013

Ons leven in de Kimberley

07 September 2011 - 07 Januari 2012

Afstuderen in de Filipijnen

28 Februari 2010 - 13 April 2010

Kununurra

28 Augustus 2009 - 28 December 2009

Studeren in Zweden

02 Februari 2009 - 31 Mei 2009

afstudeerproject

31 Januari 2008 - 31 Juli 2008

stage

Landen bezocht: